Marketing medyczny – czy warto go prowadzić?

Spis Treści:

Wydawać by się mogło, że lekarz czy dentysta nie musi starać się o pacjenta, bo gdy ten będzie potrzebować jego pomocy, to sam go znajdzie. Może się jednak okazać, że taki pacjent nie będzie w ogóle wiedzieć o istnieniu danego lekarza, a wtedy pójdzie do jego kolegi po fachu, o którym przeczytał na Facebook’u lub którego reklama wyświetliła mu się na Instagramie. W dobie Internetu właśnie tak znajdujemy namiary na specjalistów z każdej branży, również medycznej. Zatem chcąc pozyskiwać nowych pacjentów i wypracowywać coraz lepsze wyniki finansowe, trzeba stale inwestować w marketing medyczny.

Reklama w branży medycznej – czy jest dozwolona?

Zwykło się mówić, że reklama jest dźwignią handlu. W wielu dziedzinach jest to jedyna forma pozyskiwania nowych klientów, w której wszystkie chwyty są dozwolone.

Branża medyczna jednak rządzi się swoimi prawami, a chcąc legalnie zdobywać nowych pacjentów, trzeba znać przepisy dotyczące promowania usług medycznych i ich przestrzegać. W przeciwnym razie trzeba liczyć się z konsekwencjami prawnymi.

Najważniejszy z naszego punktu widzenia jest zapis Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej, który zakłada, że podmiot wykonujący działalność leczniczą  może jedynie podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, lecz ich forma i treść nie mogą nosić cech reklamy.

Zatem można podawać do publicznej wiadomości informacje o udzielanych przez lekarza świadczeniach zdrowotnych, tylko trzeba robić to w umiejętny sposób. To, czego na pewno nie wolno robić, to zachęcać ani próbować nakłonić odbiorcę do korzystania z oferowanych świadczeń zdrowotnych.

Jak legalnie prowadzić marketing medyczny?

Nie ma ogólnego zakazu reklamy działalności leczniczej, a jest jedynie zakaz działań mających cechy reklamy. Dotyczy on wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą, czyli zarówno osób prowadzących podmiot leczniczy, jak i prywatną praktykę zawodową. I – co najważniejsze – zakaz odnosi się do informacji przekazywanych do publicznej wiadomości. Co z tego wynika?

Najważniejsze, to unikać wartościowania. Nie można pisać, że dana placówka jest najlepsza i gwarantuje skuteczne leczenie. Warto w tym miejscu wspomnieć o marketingu bezpośrednim, który ma ogromną moc. Jak sama nazwa wskazuje, trafia do konkretnego grona odbiorców, a nie do wiadomości publicznej. Dlatego właśnie w marketingu bezpośrednim możesz pozwolić sobie na więcej, ale oczywiście wszystko w granicach rozsądku.

Działania marketingowe w ochronie zdrowia – jaki mają cel?

Marketing, jak pewnie każdy doskonale wie, to szereg działań pozwalających firmie dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.

Tym sposobem może ona sprzedać jak najwięcej produktów czy usług. A co daje marketing medyczny? Dzięki dobrze prowadzonemu marketingowi medycznemu można:

  • zaprezentować kadrę lekarską i poinformować pacjentów o zakresie oferowanych usług,
  • stworzyć i utrzymać pozytywny wizerunek placówki medycznej,
  • zdobyć zaufanie stałych pacjentów i pozyskać nowych,
  • utrzymać stałą komunikację z pacjentami,
  • informować o nowych usługach, zabiegach czy lekarzach w kadrze,
  • zanotować wzrost przychodów placówki medycznej.

Widać zatem, że marketing medyczny może przynieść całkiem sporo korzyści.

Marketing w branży medycznej – jakie usługi marketingowe obejmuje?

E-marketing oferuje placówce medycznej szereg narzędzi, dzięki którym może informować świat o swoim działaniu. Do najpopularniejszych i najbardziej efektywnych należą m.in.:

  • pozycjonowanie i optymalizacja stron www (SEO) – pozycjonowanie strony placówki medycznej w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych,
  • marketing w wyszukiwarkach internetowych (SEM) – reklama w wyszukiwarkach internetowych,
  • content marketing medyczny – artykuły eksperckie, teksty reklamowe, grafiki, posty, slogany reklamowe i wiele innych,
  • e-mail marketing – cykliczna wysyłka wiadomości elektronicznych takich jak newslettery i kampanie promocyjne,
  • social media marketing – prowadzenie konta, fanpage’a lub profilu w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn).

Podsumowanie:

  1. Chcąc legalnie prowadzić działania marketingowe w branży medycznej, trzeba bezwzględnie znać przepisy dotyczące promowania usług medycznych i ich przestrzegać.
  2. W przeciwnym wypadku możliwe są konsekwencje prawne, np. kara finansowa, a nawet cofnięcie prawa do wykonywania zawodu.
  3. Dzięki dobrze prowadzonemu marketingowi medycznemu możliwe jest zaprezentowanie placówki, kreowanie pozytywnego wizerunku marki, pozyskiwanie nowych pacjentów i informowanie o nowościach, usługach czy zabiegach.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Kornelia Szczurek

Absolwentka fizyki medycznej oraz finansów i rachunkowości. Miłość do fizyki kwantowej łączy z zamiłowaniem do pisania. Jej pasją jest medycyna i to właśnie na tematy medyczne najbardziej lubi pisać. Jako ścisłowiec w przygotowywanych przez siebie treściach zawsze skupia się na konkretach, a jako estetka przykłada dużą wagę do formy. Miłośniczka mody i dobrego stylu, amatorka zdrowego trybu życia. W wolnych chwilach śledzi najnowsze osiągnięcia naukowe i technologiczne, zgłębia tajniki medycyny oraz czyta kryminały.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

20.07.2021 Marketing
20.07.2021 Pozycjonowanie
19.07.2021 Copywriting
19.07.2021 Content Marketing
17.07.2021 E-commerce
16.07.2021 Copywriting
15.07.2021 Social Media
14.07.2021 HR & Finanse

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy