Do jakich działań marketingowych zatrudnić copywritera?
W wielu obszarach reklamy to właśnie tekst gra pierwsze skrzypce, a w wielu innych jego zgrabne połączenie z grafiką lub zdjęciami wysokiej jakości decyduje o sukcesie. Nadal wierzymy w słowo pisane i mimo cyklicznego utyskiwania na spadek poziomu czytelnictwa większość z nas czyta mnóstwo – tyle że nie książek, a treści zamieszczonych w internecie. Prześledźmy zatem, do jakich działań marketingowych zatrudnić copywritera i czy sensowniej inwestować w jakość czy ilość.
Do czego zatrudnić copywritera?
Pisać każdy może, ale z niewiadomym skutkiem. Jeżeli Twój tekst ma wspomagać pozycjonowanie serwisu, sprzedawać lub kierować na Twoją stronę WWW, wówczas lepiej będzie zlecić temat fachowcowi. W zależności od specjalizacji wyciągnie z tematu możliwie wiele w odniesieniu do danego celu. Spośród podstawowych prac, jakie zleca się copywriterowi, można wymienić:
Do zakresu obowiązków copywritera wliczają się również teksty na kanały social media, a także – choć coraz rzadziej – teksty do ulotek i innych materiałów drukowanych.
Warto pamiętać, że każdy z wyżej wymienionych tekstów może spełniać określone role. Jeżeli np. tekst na bloga jest pisany w duchu afiliacji i ma zachęcić kogoś do zakupu produktu lub usługi, musi być skonstruowany inaczej niż tekst, którego zadaniem jest przyciągnięcie do witryny użytkowników dzięki wyszukiwaniu organicznemu. Sprzedaż a SEO to dwie odrębne sprawy – czasami się zazębiają, ale nie zawsze. Pogodzić je mogą tylko najlepsi.
Inne zadania dla copywritera
Jednym z mniej znanych zadań copywriterów jest tworzenie treści dla reklamy SEM. W ramach tych obowiązków będziemy wymagać od copywritera konkretnych i “szybkich” tekstów do reklamy display, jak również nagłówków i treści reklam wykorzystywanych w reklamie tekstowej Google Ads (np. reklamy pojawiające się powyżej organicznych wyników wyszukiwania).
Dobry tekst będzie miał tu pierwszorzędne znaczenie – im jest lepszy i bardziej dopasowany do usług czy produktów, tym potencjalnie lepiej wykorzystywany budżet reklamowy.
Oczywiście zależy to również od innych czynników. Dziesiątki przeprowadzanych kampanii zapewniają już dobry wgląd w to, co działa, a co niekoniecznie.
Za co płacimy copywriterowi?
Jako zleceniodawca możesz sądzić, że copywriter po prostu siada i przygotowuje tekst, a dzięki doświadczeniu pisanie na różne tematy przychodzi mu lekko i przyjemnie. To mylne wrażenie jest powodem, dla którego wiele firm nie ceni właściwie pracy copywritera.
Powodem pauperyzowania się tego rynku są osoby zaniżające ceny za 1000 znaków, byleby otrzymać zlecenie. Długofalowo niestety szkodzą sobie (bowiem przy niskich stawkach nikt nie zapewni lub nie utrzyma wysokiej jakości), a także całej branży.
W istocie dobry copywriter najpierw poprosi Cię o krótki brief, by dobrze odpowiedzieć na Twoje potrzeby. Kiedy zlecasz tekst określ zatem:
- miejsce publikacji
- cel publikacji
- tematykę
- wielkość
- budżet
Następnie copywriter robi research, dokształca się w temacie, sprawdza interesujące frazy kluczowe, które mogą dodatkowo towarzyszyć i zaprocentować.
Im lepszy jest copywriter, tym większa szansa, że korzysta z narzędzi analitycznych, które wskazują architekturę tekstów rankujących na daną frazę, trudność słowa kluczowego itd. To przydatne info przy pisaniu tekstów – można wówczas stworzyć content, który pod kątem fraz i długości będzie optymalny dla wyszukiwarki przy danym zapytaniu.
Copywriter powinien też znać zasady stylistyki i ortografii. Im lepszy copy, tym więcej z powyższych rzeczy będzie jego udziałem.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz