Czym jest outbound marketing? Czy warto go stosować?
Działania promocyjne obejmują coraz to nowsze rozwiązania. Jednakże nawet w biznesie istnieją stałe, niezmienne narzędzia, które mogą cieszyć się powodzeniem. Dziś przyjrzymy się tradycyjnej formie reklamowej, jaką jest outbound marketing.
Czym jest outbound marketing?
Choć nazwa może wydawać się nieznajoma, dotyczy czegoś bardzo powszechnego.
Outbound marketing (marketing wychodzący) to metoda polegająca na wyświetlaniu odbiorcom materiałów promocyjnych.
W przeciwieństwie do inbound marketingu, reklamy wyświetla się wbrew woli użytkowników. Oznacza to wykupienie miejsc, w których prezentowane są materiały promocyjne. Oto definicja outbound marketingu w pigułce.
Jednakże takie rozwiązanie staje się coraz mniej popularne z uwagi na malejącą skuteczność. Metody marketingowe koncentrują się na inbound marketingu, który przynosi świadomych i zainteresowanych klientów. Zmiana jest więc jakościowa, a nie ilościowa.
Nie oznacza to jednak, że marketing wychodzący jest skazany na niepowodzenie. Wciąż zdarza się wiele sytuacji, kiedy taka strategia przynosi liczne korzyści.
Gdzie warto stosować outbound marketing?
Jak to zwykle bywa w biznesie, pytanie jest ogólne, a sytuacje – przeróżne. Z pewnością outbound marketing nie dysponuje takim potencjałem marketingowym jak kilka lat temu. Konkurencja rośnie, a w konsekwencji reklamy drożeją, co utrudnia dotarcie do licznej grupy odbiorców. Jednakże jest to jedynie przeszkoda, którą wciąż można obejść poprzez rozsądne działania promocyjne.
SEM
Przede wszystkim metoda outbound marketingu działa natychmiastowo, więc jest szczególnie przydatna w początkowej fazie funkcjonowania firmy, kiedy zasoby contentu nie są tak rozwinięte. Jakakolwiek sensowna widoczność w wyszukiwarce następuje dopiero po kilku miesiącach od prezentacji marki w Internecie. Do tego czasu warto postawić na płatne wyświetlania, by działania promocyjne cechowały się dużym zasięgiem.
Portale społecznościowe
Sytuacja wygląda podobnie w social media. Outbound marketing jest niezbędny, by szybko dotrzeć do zainteresowanych osób. Publikacja contentu na początkującym fanpage zajmuje czas, a bez płatnej promocji nie zapewnimy firmie czytelników. Kierowanie się wyłącznie działaniami organicznymi znacząco ogranicza potencjał sprzedażowy copywritingu w social media.
Outbound marketing działa natychmiastowo, więc jest szczególnie przydatny w początkowej fazie funkcjonowania firmy.
Lokalna promocja
Po przeanalizowaniu social media i SEO przejdźmy do trzeciej sytuacji, która wcale nie musi dotyczyć Internetu. Otóż marketing wychodzący jest kluczowy w przypadku lokalnych firm chcących dotrzeć do osób znajdujących się w pobliżu. W tym celu można wykorzystać oczywiście stronę internetową i fanpage na Facebooku, ale w niektórych przypadkach lokalne ogłoszenia czy ulotki wciąż pozostają intratnym rozwiązaniem.
Podsumowanie
- Choć outbound marketing spotyka się z powszechną negacją, nie powinniśmy pojmować działań promocyjnych w kontekście czerni i bieli. Metod na prezentację oferty jest co najmniej kilkanaście, a skuteczność poszczególnych działań zależy od konkretnej sytuacji.
- Nie warto zatem ograniczać dostępnych rozwiązań, lecz wykorzystywać najbardziej intratne opcje.
- Outbound marketing wciąż może stanowić skuteczną metodę promocji, przynoszącą duży zwrot z inwestycji.
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, czym jest outbound marketing, a także podejmiesz celny wybór dotyczący zastosowania tej metody w swoim biznesie.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz