Odrzucona reklama w Google Ads – co robić?

Spis Treści:

Odrzucona reklama w Google Ads to problem, z którym mierzy się większość reklamodawców. Co jest powodem tak częstych odrzuceń i co robić w takiej sytuacji? W tym artykule przedstawiamy porady, które pozwolą Ci tego uniknąć.

Odrzucona reklama w Google Ads – najczęstsze powody

Google bardzo dba o swoich użytkowników i dokładnie sprawdza każdą reklamę przed jej opublikowaniem. Jeśli w Twojej reklamie pojawi się coś, co nie powinno – Google na pewno to wyłapie i nie dopuści do jej wyświetlania. Jakie są najczęstsze powody odrzucenia reklamy?

  • złośliwe oprogramowanie – zawirusowanie strony lub aplikacji, a także posiadanie w witrynie linków do zainfekowanych stron może skutecznie uniemożliwić wyświetlanie reklam;
  • problemy z miejscem docelowym – strona, do której prowadzi reklama, nie działa prawidłowo lub nie istnieje;
  • znaki towarowe w tekście reklamy – używanie słów oznaczonych jako znaki towarowe jest dozwolone tylko w niektórych przypadkach, a czasem trzeba mieć specjalne upoważnienie od właściciela znaku, by móc go używać w reklamach;
  • niespełnione wymogi redakcyjne – błędy w reklamach, nadmiar znaków interpunkcyjnych, WIELKIE LITERY, zn@ki $p€cj@ln€ – to wszystko może zadecydować o odrzuceniu reklamy;
  • produkty stwarzające zagrożenie – reklamy promujące materiały wybuchowe, broń, narkotyki czy tytoń zostaną z pewnością odrzucone przez system;
  • leki lub usługi zdrowotne – w Polsce dozwolone jest reklamowanie leków dostępnych bez recepty, ale tylko wtedy, gdy reklamodawca posiada odpowiedni certyfikat.

Jeśli Twoja reklama została odrzucona – nie przejmuj się. W wielu przypadkach można łatwo edytować reklamę, by stała się zgodna z zasadami Google.

W zakładce „Narzędzia” w prawym górnym rogu panelu Google Ads znajdziesz „Menadżer zasad”. Jest to panel, w którym sprawdzisz, dlaczego odrzucono Twoją reklamę.

Menadżer zasad Google Ads (screen)

Co zrobić, gdy reklama zostanie odrzucona?

W przypadku niespełnionych wymogów redakcyjnych (znaki specjalne, nadmiar interpunkcji czy wielkie litry) sytuacja jest bardzo prosta. Wystarczy edytować reklamę tak, by była zgodna z zasadami.

Jeśli problem jest bardziej złożony, np. niedziałająca strona docelowa lub złośliwe oprogramowanie, to jego rozwiązanie będzie znacznie bardziej czasochłonne. W takiej sytuacji konieczne jest naprawienie błędów technicznych, a w przypadku zawirusowania strony może to niestety trwać tygodniami.

Odrzucenie reklamy spowodowane użyciem znaku towarowego w nagłówku lub tekście reklamy jest niezwykle uciążliwą kwestią. Najbardziej problematyczne są te znaki towarowe, które zawierają słowa używane w języku codziennym, np. „endermologia”. Przedsiębiorca, który prowadzi salon SPA, będzie miał niemały problem, by móc zacząć się reklamować na tę frazę. Najlepszym sposobem na używanie w reklamach znaków towarowych jest wystosowanie odpowiedniej prośby do właściciela tego znaku i otrzymanie zgody w formie formularza.

Czasem jednak nie można rozwiązać problemu, jak w przypadku próby reklamowania alkoholu czy konkretnych leków na receptę. W Polsce nie jest to dozwolone i niestety nie da się tego ominąć.

A jeśli nie zgadzasz się z decyzją?

Jeśli Twoje reklamy spełniają wszystkie wymogi, a mimo to zostały odrzucone – możesz odwołać się od decyzji Google’a. Reklamy zostaną wtedy jeszcze raz zweryfikowane i być może zaakceptowane.

Pamiętaj, że możesz również skontaktować się z Supportem Google i zapytać o poradę. Pracownicy obsługi klienta starają się pomagać w rozwiązywaniu problemów, o ile jest to możliwe.

Pełna lista przyczyn odrzucenia reklamy przez system Google Ads

Odrzucona reklama w Google Ads to wbrew pozorom często zjawisko. System bardzo dba o to, by reklamy były zgodne z zasadami. Powody odrzucenia reklam dzielimy na cztery ogólne obszary: niedozwolone treści, niedozwolone praktyki, treści i funkcje podlegające ograniczeniom oraz wymagania redakcyjne i techniczne.

Niedozwolone treści

Podróbki produktów

System Google Ads zabrania reklamowania podrobionych produktów, które „podszywają” się pod oryginalne. Podróbki mają identyczne lub prawie identyczne logo jak oryginał, naśladują cechy danej marki i przekonują odbiorcę o rzekomej autentyczności produktów.

Produkty lub usługi niebezpieczne

W Google Ads nie możesz promować produktów uznanych za niebezpieczne. Przykłady niebezpiecznych produktów to: narkotyki i akcesoria, substancje psychoaktywne, broń, amunicja, materiały wybuchowe albo chociażby produkty tytoniowe.

Umożliwianie nieuczciwego postępowania

Promowanie nieuczciwego postępowania jest niedozwolone przez system. Do takich działań zaliczamy: instrukcje związane z hakowaniem, fałszywe dokumenty czy usługi umożliwiające oszustwa akademickie.

Nieodpowiednie treści

System zabrania publikowania reklam (lub stron docelowych), które zawierają szokujące treści, promują nienawiść, nietolerancję, dyskryminację czy przemoc.

Niedozwolone praktyki

Nieprzestrzeganie zasad sieci reklamowej

Reklamy, treści czy strony docelowe, które próbują oszukać lub obejść proces oceny reklam, nie będą akceptowane. Do tych działań należy między innymi:

  • promowanie treści zawierających złośliwe oprogramowanie;
  • używanie tzw. „maskowania”, którego zadaniem jest ukrywanie przed użytkownikami prawdziwej strony docelowej;
  • promowanie stron docelowych, których celem jest przekierowywanie użytkowników na inne strony;
  • oszukiwanie lub manipulowanie ustawieniami.

Zbieranie i wykorzystywanie danych

Reklamodawcy nie powinni zbierać informacji o klientach w niejasnych celach lub bez wyświetlenia odpowiednich komunikatów, nie powinni także wykorzystywać zdobytych informacji niezgodnie z zasadami.

Przykłady informacji o klientach, które wymagają specjalnego traktowania:

  • imię i nazwisko;
  • adres e-mail;
  • numer telefonu;
  • numer dowodu osobistego lub prawa jazdy;
  • NIP;
  • PESEL;
  • numer emerytury lub renty;
  • dane karty ubezpieczenia zdrowotnego;
  • data urodzenia;
  • nazwisko panieńskie;
  • orientacja seksualna;
  • przynależność rasowa lub etniczna;
  • wyznanie.

Przykłady nieprawidłowego zbierania i wykorzystywania danych:

  • pozyskiwanie danych kart kredytowych za pomocą niezabezpieczonego serwera;
  • sugerowanie odbiorcy w reklamie, że znamy jego orientację seksualną lub stan majątkowy.

Przedstawianie nieprawdziwych informacji

Reklamy lub strony docelowe, które oszukują użytkowników poprzez podawanie nieprawdziwych informacji lub pominięcie tych istotnych, z pewnością zostaną odrzucone.

Treści i funkcje podlegające ograniczeniom

Treści erotyczne

Niektóre rodzaje reklam dla dorosłych zostaną zaakceptowane przez system pod warunkiem, że spełniają zasady i nie są kierowane na osoby nieletnie. Będą jednak wyświetlane tylko w określonych przypadkach.

Przykłady treści erotycznych podlegających ograniczeniom:

  • kluby ze striptizem;
  • kina erotyczne;
  • gadżety seksualne;
  • czasopisma dla dorosłych;
  • produkty poprawiające życie seksualne;
  • portale randkowe,
  • modelki i modele w erotycznych pozach.

Alkohol

W Polsce reklamy alkoholu w Google Ads nie są dozwolone, jednak w innych krajach Google dopuszcza niektóre typy reklam związane z napojami wyskokowymi.

Hazard i gry

Reklamy związane z hazardem muszę spełniać określone warunki, by zostały zaakceptowane przez system. Przede wszystkim reklamodawca musi zadbać o odpowiedni certyfikat, a reklamy muszą być kierowane na odpowiednie kraje (w Polsce nie jest to dozwolone).

Opieka zdrowotna i leki

Niektórych treści związanych z opieką zdrowotną nie można reklamować w ogóle, a inne mogą być reklamowane wtedy, gdy reklamodawca ma odpowiedni certyfikat Google Ads i kieruje reklamy na odpowiednie kraje.

Leki na receptę można reklamować tylko w tych krajach: Kanada, Nowa Zelandia, Stany Zjednoczone, natomiast leki bez recepty są dostępne w 24 krajach, w tym w Polsce.

Treści polityczne

Reklamy polityczne muszą być zgodne z przepisami prawa dotyczącymi kampanii wyborczych i wyborów na obszarze, na który reklamy są kierowane.

Usługi finansowe

Reklamując produkty i usługi finansowe, należy postępować zgodnie z przepisami krajowymi i lokalnymi właściwymi dla regionu, na który są kierowane reklamy.

Znaki towarowe

Używanie znaków towarowych w reklamach Google Ads jest dozwolone w określonych przypadkach, np. sprzedawcy mogą używać ich w opisach produktów, gdy strona docelowa służy głównie do sprzedaży produktów.

Jeśli jednak właściciel znaku towarowego prześle odpowiednią skargę, system może ograniczyć używanie znaków towarowych w tekście reklamy. Możesz wtedy wystąpić o upoważnienie do używania znaku towarowego, ale uzyskanie takiego dokumentu wcale nie jest takie proste.

System Google Ads nie bada ani nie ogranicza używania znaków towarowych w słowach kluczowych i używanie ich w ten sposób nie spowoduje odrzucenia reklamy.

Wymagania prawne

Reklamodawca jest zobowiązany do przestrzegania zasad reklamowych Google oraz wszelkich przepisów prawa obowiązujących w miejscu, w którym wyświetlają się jego reklamy.

Inna działalność podlegająca ograniczeniom

Google stale monitoruje i analizuje, a niekiedy uznaje dany produkt lub usługę za podatną na nadużycia. Może wtedy zablokować lub ograniczyć wyświetlanie powiązanych reklam.

Wymagania dotyczące treści przeznaczonych dla dzieci

Reklamy skierowane do dzieci nie mogą oszukiwać, wprowadzać w błąd odbiorców, bądź być dla nich niestosowne. Kategorii reklam z ograniczeniami jest bardzo wiele – więcej informacji znajdziesz na stronie Supportu Google.

Wymagania redakcyjne i techniczne

Wymagania redakcyjne

Zazwyczaj niedozwolone jest niestandardowe wykorzystanie słów, liter, znaków interpunkcyjnych lub symboli, np. DARMOWA DOSTAWA, g-r-a-t-i-s czy $PR@WDŹ!!!, a także zbyt ogólnikowe reklamy, które nie podają żadnych konkretów.

Wymagania dotyczące miejsc docelowych

Strona, na którą zostanie przeniesiony użytkownik po kliknięciu reklamy, powinna przede wszystkim działać, a także być przydatna, prosta w nawigacji oraz wartościowa.

Wymagania techniczne

Reklamodawcy muszą spełniać określone wymagania techniczne. Na co należy zwrócić uwagę:

  • jedna witryna na jedną grupę reklam;
  • niedopuszczalna reklama HTML5;
  • limity konta;
  • nieobsługiwany język;
  • niedostępny film;
  • niedopuszczalny format pliku;
  • niedopuszczalny skrypt.

Wymagania związane z formatem reklamy

Przykłady wymagań:

  • limit znaków w nagłówku lub treści reklamy;
  • odpowiednie rozmiary obrazów;
  • ograniczenia wielkości plików;
  • odpowiednia długości wideo;
  • wymagania dotyczące współczynnika proporcji.

Jak stworzyć reklamę, która nie zostanie odrzucona?

Przede wszystkim musisz zwracać uwagę na to, co reklamujesz. Jeśli jest to produkt z zakazanej listy, nie będziesz mógł go promować i odwołania od decyzji nie pomogą, a nawet mogą zaszkodzić. Konta, które notorycznie łamią zasady, mogą zostać zawieszone przez Google.

Pamiętaj także o wspomnianych wyżej normach redakcyjnych, znakach towarowych i prawidłowym funkcjonowaniu strony docelowej, a z pewnością będziesz mógł bez przeszkód prowadzić swoją kampanię Google Ads.

Życzymy Ci samych zaakceptowanych reklam!

Podsumowanie

  1. Najczęstsze powody odrzucenia reklam to: złośliwe oprogramowanie, problemy z miejscem docelowym, znaki towarowe w tekście reklamy i niespełnione wymagania redakcyjne.
  2. W wielu przypadkach można łatwo edytować reklamę, by stała się zgodna z zasadami i została zaakceptowana.
  3. Jeśli nie zgadzasz się z odrzuceniem reklamy, możesz odwołać się od decyzji Google.
  4. Stosuj się do zasad reklamowych, a z pewnością będziesz mógł bez przeszkód prowadzić swoje kampanie w Google Ads.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Redaktor naczelny Content Writer. Kierowała rozwojem firmowego bloga, którego czyta 60 000 osób miesięcznie. Obecnie zarządza publikacjami zagranicznymi, m.in. w USA, Hiszpanii i Nigerii. Swoją wiedzą dzieli się z setkami kursantów w ramach Akademii Content Writer. W wolnych chwilach czyta literaturę faktu i zajmuje się malarstwem symbolicznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu