Umowa w copywritingu – co powinna zawierać?
Umowa między copywriterem i zleceniodawcą jest istotnym elementem, by zapewnić przejrzyste warunki, a tym samym bezkonfliktową współpracę. Pozostaje jednak pytanie, co powinno się na niej znaleźć, aby spełniała swoje zadanie. Dlatego w poniższym artykule omawiamy, co zawiera kompletna umowa copywritingu.
Umowa copywriterska – elementy
Taki dokument powinien docelowo zawierać wszystkie kwestie, które można ustalić odgórnie przed rozpoczęciem projektu.
Jak się okazuje, w copywritingu można uzgodnić naprawdę wiele. Poniżej prezentujemy najważniejsze zagadnienia:
Kwota
Określamy cenę według ustalonej formy rozliczeń. Do wyboru mamy więc:
- stawkę za 1000 znaków,
- cenę abonamentową,
- kwotę za cały projekt.
Przeczytaj również
Objętość tekstów
Podsumowujemy ogólną objętość zamówionych treści. Z racji tego, że zzs to drobna jednostka, warto dodatkowo ustalić próg tolerancji, np. wynoszący 5% (czyli przy tekście o długości 2000 zzs akceptowalny zakres to 1900-2100 zzs).
Termin
Wyznaczamy konkretny deadline oraz ewentualne konsekwencje spóźnień. Przy tym punkcie warto również zaznaczyć, kiedy zlecenie jest uważane za zakończone (np. brak zgłoszonych uwag w terminie 5 dni roboczych).
Przekazanie tekstów
Określamy, czy przekażemy materiały partiami, czy kompleksowo. Ważne, aby na podstawie uzgodnień dodatkowo wpisać, w jakiej formie to zrobimy – najczęściej przesyła się treści drogą e-mailową, choć niektórzy klienci życzą sobie wstawienia tekstów bezpośrednio na ich stronę.
Ilość poprawek
Bardzo ważny punkt w przypadku, gdy klient nie jest zadowolony z usługi. Może się bowiem zdarzyć, że nie zaakceptuje przesłanych treści, co oznacza konieczność wprowadzenia poprawek. Aby jednak proces ten był uczciwy dla obu stron i nie trwał w nieskończoność, musimy określić konkretną liczbę modyfikacji.
Klient ma do wykorzystania dwie poprawki – jeśli po pierwszej nie jest wciąż zadowolony, powinien wiedzieć, aby ostatecznie określić zakres zmian, których wdrożenie spowoduje akceptację tekstu.
Kwestia płatności
W tym punkcie informujemy, jak przebiega rozliczenie – czy na podstawie faktury, czy umowy cywilnoprawnej (zlecenie lub o dzieło). Jeśli wybraliśmy pierwszą opcję, powinniśmy poinformować o terminie płatności oraz adresie e-mail, z którego zostanie przesłany dokument.
Równie istotne jest poruszenie momentu zapłaty. Niektórzy copywriterzy preferują płatność z góry, inni wybierają zaliczkę, a jeszcze inni rozliczają się po zaakceptowaniu treści lub braku zgłoszonych uwag.
Czas trwania umowy
Określamy, czy zlecenie jest jednorazowe, czy klient decyduje się na stałą współpracę. W przypadku drugiej opcji musimy doprecyzować:
- Jaki jest termin wypowiedzenia umowy?
- Czy klient jest zobowiązany, by regularnie dostarczać nowe zamówienia?
Warto nadmienić, że w przypadku zobowiązania przechodzimy na rozliczanie abonamentowe, co powinno mieć swoje odzwierciedlenie w łagodniejszym cenniku copywritera ?
Przeniesienie praw autorskich
Tutaj musimy odpowiedzieć na znacznie większą ilość pytań, lecz jest to niezwykle istotne w ujęciu formalnym – wszak tyczy się tego, za co klient właściwie płaci. Dlatego określamy:
- Na jakich polach eksploatacji dopuszczamy użytkowanie treści przez klienta?
- Przenosimy majątkowe prawa autorskie czy udzielamy licencji wyłącznej?
- Czy możemy wykonywać autorskie prawa osobiste, tzn. dodać tekst do copywriterskiego portfolio lub podpisać się pod nim?
- W którym momencie przekazujemy wskazane prawa – przy zaksięgowaniu płatności czy wraz z wysyłką treści?
Przeczytaj również
Klauzula poufności
Niemal przy każdym zleceniu będziemy pracować w oparciu o dane udostępnione przez klienta. Mogą być one objęte tajemnicą handlową, dlatego warto sporządzić klauzulę o poufności (NDA), która określi wrażliwe informacje oraz konsekwencje w przypadku udostępnienia ich osobom trzecim.
Rozstrzyganie sporów
Ostatni punkt mówi nam, który sąd będzie prowadził sprawę, gdy strony nie dojdą do porozumienia pomimo spisanej umowy. Mamy w zasadzie cztery możliwości:
- Sąd właściwy dla strony pozwanej lub pozywającej;
- Sąd właściwy dla siedziby copywritera lub klienta.
Oczywiście pamiętajmy, że jest to ostateczność, gdyż wiąże się z czasochłonnym procesem i ewentualnymi odsetkami oraz kosztami sądownictwa. Zdecydowanie warto podejmować próby, aby w razie poróżnienia wypracować ugodowe rozwiązanie sporu.
Umowa copywritingu – co jeszcze warto wiedzieć?
Ilość powyższych kwestii może się wydawać przerażająca dla każdego początkującego copywritera, który myśli o rozpoczęciu kariery w tym zawodzie. Od razu uspokajamy – nie wszystkie szczegóły muszą się koniecznie znaleźć na umowie. Służy ona do uniknięcia ewentualnych konfliktów, dlatego (szczególnie na początku) warto ograniczyć się do niezbędnych informacji, a dokument rozbudowywać z czasem, gdy coraz więcej elementów współpracy będzie można z góry usankcjonować.
Większość copywriterów do tej pory bazuje na ustaleniach e-mailowych, które notabene również są wiążące, i bardzo dobrze sobie z tym radzą. Niemniej przygotowana umowa daje tę pewność, że uzgodniliśmy z klientem wszystkie informacje, jakie chcieliśmy poruszyć. Wiadomo, że przy prowadzeniu wielu konwersacji pewne aspekty współpracy mogą po prostu umknąć.
Czy każdą umowę trzeba tworzyć od zera?
Oczywiście nie. Gdyby tak było, wiązałaby się to z ogromnym nakładem czasowym. Całe szczęście możemy skorzystać z prostego rozwiązania:
Warto przygotować szablon umowy copywriterskiej, w którym umieszczamy najważniejsze informacje dotyczące naszego modelu pracy.
W przypadku nowych klientów podmieniamy tylko dane firmy, wytyczne projektu oraz ewentualnie modyfikujemy szczegóły pod indywidualne wymagania zleceniodawcy. Niemniej takie elementy jak forma rozliczeń, przeniesienie praw autorskich czy klauzula o poufności pozostają bez zmian.
Czy za każdym razem trzeba podpisywać umowę?
Umowa copywriterska nie jest wymogiem, aby realizować profesjonalne treści i nawiązywać satysfakcjonujące współprace.
Szczególnie przy małych zleceniach można zdać się na zaufanie oraz podstawowe informacje przekazywane e-mailowo. Warto jednak pamiętać, że w przypadku copywritingu dla dużych firm umowa jest standardem, a przy większych projektach pozwoli uniknąć zbędnych konfliktów.
Jakie są korzyści wynikające z umowy copywriterskiej?
Umowa reguluje ważne kwestie związane ze współpracą. W związku z tym:
- Podsumowuje cały projekt, stanowiąc wartość informacyjną;
- Tworzy zobowiązanie między stronami;
- Zwiększa bezpieczeństwo transakcji;
- Zapewnia przejrzyste warunki, przez co redukuje ryzyko konfliktów.
Dlatego pamiętajmy, że taka umowa nie jest zbędną formalnością, lecz wyrazem profesjonalizmu, zapewniającym konkretne korzyści.
Jak podpisać umowę?
Umowę copywriterską można zawrzeć tradycyjną drogą listowną lub elektroniczną (za pomocą podpisu kwalifikowanego lub elektronicznego).
Zważając na wygodę, drugie rozwiązanie wciąż zyskuje na popularności, a w Internecie dostępnych jest coraz więcej programów, które oferują pośrednictwo i autoryzację w zawieraniu tego typu umów.
Podsumowanie
- Umowa w copywritingu to dokument, który określa ustalenia oraz warunki całej współpracy.
- Znajduje się w niej między innymi przedmiot umowy, termin realizacji projektu czy wynagrodzenie dla copywritera.
- Z tego względu warto ją sporządzić, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień w przyszłości.
- Mamy nadzieję, że powyższy artykuł rozjaśnił kwestię formalności związanych z copywritingiem.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz