Wpisy na Facebooka – jak tworzyć skuteczne posty na FB?

Spis Treści:

Odpowiednie wpisy na Facebooka potrafią przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż. Aby jednak realizować cele marketingowe za pomocą social mediów, należy wiedzieć, jakie treści publikować. Dlatego w tym artykule wyjaśnimy, jak tworzyć skuteczne posty na FB, które naprawdę konwertują.

Wpisy na Facebooka – od czego zależą?

Nie ma konkretnych, gotowych cech, jakimi cechują się skuteczne posty na FB. Wynika to z odmienności każdej firmy, a dokładniej – z szeregu zmiennych, jakie trzeba uwzględnić w tworzeniu treści. Najbardziej podstawowe z nich to:

grupa docelowa
wizerunek firmy
oferta

Grupa docelowa

Przedsiębiorstwo kieruje komunikaty do sprecyzowanych odbiorców, którzy odznaczają się cechami wskazującymi na największy potencjał zakupowy.

Przykład:

Oferta usług marketingowych jest bardziej adekwatna dla grupy 25-30 latków aniżeli 13-17 latków. Wynika to z naturalnej przesłanki, iż pierwsza grupa wiekowa cechuje się większą aktywnością zawodową, która skutkuje zapotrzebowaniem na usługi marketingowe.

Zdefiniowanie i zawężenie grupy docelowej pozwoli dotrzeć do potencjalnie zainteresowanych osób, co w praktyce wiąże się z niższymi kosztami reklamowymi, wyższą konwersją oraz – co istotne w naszym przypadku – formułowaniem bardziej precyzyjnych wpisów na Facebooka.

Wizerunek firmy

Wyznaczony model komunikacji z klientami jest niezmiernie ważny dla utrzymania spójności wizerunkowej marki. Tym samym określa on charakter treści, wedle którego należy tworzyć wpisy na Facebooka.

Przykład:

W przypadku kancelarii prawniczej skuteczne posty na FB będą cechować się oficjalnym tonem, wskazującym na zajmowanie formalnego stanowiska w prowadzonych sprawach. Złamanie tej konwencji przez nonszalancki wpis może naruszyć efekty wizerunkowe firmy.

Wniosek jest więc taki, aby wyznaczyć i utrzymać określony charakter komunikatów w social media. Dla każdego przedsiębiorstwa model ten będzie wyglądał inaczej, co wynika z opisanej już różnorodności grupy docelowej, a także z indywidualnej specyfiki firmy (na którą wpływa przyjęta strategia, zasoby ludzkie itp.)

Oferta

Współczesny rynek zaspokaja różnorodne potrzeby człowieka. Przyczyną tego stanu rzeczy jest wąski zakres działalności poszczególnych przedsiębiorstw, czyli – mówiąc inaczej – zróżnicowana oferta właściwa każdej firmie. Funkcjonujące przedsiębiorstwo ma własną kartę przetargową, która umożliwia rywalizację na konkurencyjnym rynku. Nie pozostaje to bez wpływu na tworzenie treści.

Posty na FB powinny oscylować wokół oferty, aby realizować marketingowe założenia.

Nie muszą jednak opisywać jej w sposób nachalny i bezpośredni, czyli stricte „sprzedażowy” – alternatywą jest przekazywanie obiektywnych informacji, z których będzie logicznie wynikać jej atrakcyjność.

Konkludując, indywidualna oferta to kolejny czynnik, który nadaje wpisom na Facebooka unikalną formę. Ich końcowy kształt jest uwarunkowany przez wiele dodatkowych aspektów, takich jak podejście do marketingu, specyfika branży czy działania konkurencji.

Zachęcamy jednak, aby wyznaczyć optymalny stopień natywności i miksować bezpośrednie komunikaty sprzedażowe (uwypuklające atuty oferowanych usług/produktów, mocne strony firmy) z rzetelnymi treściami, które obiektywnie wskażą zalety oferty za pomocą merytoryki.

Jak napisać skuteczne posty na FB?

Dostrzegamy już wiele zmiennych, które wpływają na końcowy wydźwięk treści. Można wysnuć wniosek, że tworzenie wpisów na Facebooka jest bardzo trudne, gdyż nie ma konkretnych wzorców i porad, które pozwolą zwiększyć efekty.

I rzeczywiście, każdy post musi być niepowtarzalny, co wyklucza stosowanie sztywnych form, niemniej mamy do dyspozycji gotowe techniki marketingowe, które można śmiało wykorzystać i dostosować do własnych potrzeb. Najważniejsze z nich to język korzyści oraz call-to-action.

Zastosuj język korzyści

To proste, ale bardzo skuteczne narzędzie wykorzystywane w copywritingu.

Język korzyści to sposób formułowania wypowiedzi w taki sposób, aby przekazać odbiorcom przejrzyste informacje, jakie zalety przynosi skorzystanie z oferty.

Wiąże się więc z praktycznością, zwięzłością oraz odpowiedzią na potrzeby klienta.

Wielokrotnie przytaczaliśmy na łamach naszego bloga przykład z myjnią samochodową. Biznes ten związany jest z narzędziami, odpowiednim pomieszczeniem, jakością, doświadczeniem itd. natomiast z punktu widzenia klienta ważny jest tylko jeden warunek – czysty samochód. I to właśnie wokół pachnącego auta, a nie ultra-sprawnego odkurzacza z Niemiec, powinny oscylować komunikaty reklamowe. Zatem skuteczny post na FB nie powinien określać, jak szybko działa taki odkurzacz, lecz w jakim tempie będzie odkurzony samochód (co wiąże się z szybszą wizytą, krótszym siedzeniem w poczekalni itd.). Treść jest dokładnie taka sama, lecz sposób narracji obraca się całkowicie na korzyść klienta.

Gwoli podsumowania, właśnie w tym duchu proponujemy tworzenie wpisów na Facebooku. Wszak to klient jest docelowym odbiorcą komunikatu, więc należy dostosować treść ściśle pod jego potrzeby.

Zamieść call-to-action

Gdy mamy przygotowaną unikalną treść, warto ją wzbogacić o tzw. „wezwanie do działania”.

Call-to-Action (w skrócie CTA) to fragment, który nawołuje użytkownika do podjęcia określonej akcji.

W przypadku postów na Facebooku pojawia się przeważnie na końcu, a jego celem jest zachęcenie odbiorców do konwersji.

Przykład:

Gdy opisujemy atrakcyjność oferty, powinniśmy poinformować potencjalnego klienta, w jaki sposób może z niej skorzystać – dzwoniąc na określony numer, wchodząc na stronę czy pisząc e-maila.

Taki dodatkowy fragment nie zajmie nam dodatkowej pracy, a może znacząco wpłynąć na uzyskiwane korzyści marketingowe.

Podsumowanie

  • Skuteczne wpisy na FB będą się różnić w zależności od grupy docelowej, przyjętej strategii komunikacji, a także promowanej oferty. To sprawia, że treści muszą być skrojone na miarę, aby realizować wyznaczone cele marketingowe.
  • Aby zwiększyć skuteczność wpisów na Facebooku, warto posługiwać się językiem korzyści, a także stosować call-to-action. Reszta technik copywriterskich nie cieszy się taką uniwersalnością, więc ich zastosowanie zależy od indywidualnej strategii przedsiębiorstwa.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu