Jakie czynniki wpływają na wycenę tekstu?
Koszt pracy copywritera zależy przeważnie od kilku zmiennych, takich jak rodzaj tekstów, wielkość zamówienia, czas współpracy czy profil działalności klienta. Rodzi to wiele pytań, na przykład – dlaczego branża zleceniodawcy ma wpływ na wycenę tekstu? Czy software house musi zapłacić więcej za prowadzenie bloga od firmy dietetycznej? O tym, jak przebiega wycena tekstów, przeczytasz poniżej!
Wycena tekstów a branża klienta
Branża, z uwagi na swoją specyfikę, wpływa na cennik copywritera. To fakt wielokrotnie zweryfikowany przez rynek. Zależność cenową możemy zdefiniować następująco:
Im bardziej niszowa i specjalistyczna branża, tym droższe są treści.
Artykuł, który wymaga researchu i zapoznania się z fachową terminologią, wymaga większego nakładu czasu i pracy ze strony copywritera. Jest więc naturalne, że w takim przypadku pisarz żąda większej stawki za 1000 znaków ze spacjami.
Artykuły o tematyce zdrowotnej są powszechne w Internecie, więc opracowanie kolejnego wpisu o witaminach nie wymaga nadzwyczajnego wysiłku. Oczywiście napisanie merytorycznego tekstu nigdy nie jest łatwe i wiąże się z wykonaniem solidnej pracy, której nie da się ominąć. Natomiast każdy copywriter wie, że tempo pisania będzie szybsze w porównaniu do zlecenia, w którym należy opisać zalety i wady specjalistycznego oprogramowania. W tym drugim przypadku źródeł jest znacznie mniej, informacje są bardziej „techniczne” i często nawet nie występują w języku polskim.
Dlatego odpowiadając na pytanie zadane we wstępie – tak, software house z dużym prawdopodobieństwem zapłaci więcej za artykuły, które zamówił. Wynika to z prostego faktu, iż copywriter musi się bardziej wysilić oraz poświęcić wiele czasu na research. Ponadto zwiększa się ryzyko ewentualnych poprawek, których pisarz musi się podjąć. Konieczna znajomość języka obcego to kolejny czynnik, który w powyższym przykładzie rzutuje na wyższą cenę.
Wyceny w poszczególnych branżach
Zobrazujmy praktyczną sytuację na rynku copywriterskim. Zaznaczamy, że przedstawione zależności cenowe są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od wybranej agencji content marketingu.
100% to kwota unormowana, która nie bierze pod uwagę branży i występuje odgórnie w cennikach.
Jeśli więc artykuł kosztuje 200 złotych, dla treści w branży IT jego cena wyniesie zwykle ok. 260 złotych, a dla tekstów o tematyce lifestyle – 160 złotych.
Język obcy – kolejny istotny czynnik wyceny
Niewątpliwie wycenę kształtuje również znajomość języków obcych.
I nic dziwnego – copywriting wielojęzyczny pozwala wypromować firmę na rynkach zagranicznych, przez co tkwi w nim ogromny potencjał marketingowy. Co więcej, wymaga większych kompetencji od pisarza. Niezależnie od tego, jakim poliglotą jest copywriter, pisanie w języku innym niż ojczysty zawsze trwa dłużej.
Zależności cenowe dla najczęściej pożądanych języków obcych wyglądają mniej więcej następująco:
Wielkość zamówienia – nie bez znaczenia
W handlu przyjęło się nadawać ceny hurtowe i detaliczne. Nie zaskakuje fakt, że w copywritingu jest podobnie – w końcu 2x większe zlecenie nie wymaga dokładnie 2x większego wysiłku.
Wraz z tokiem pisania lepiej poznaje się branżę i asortyment klienta, a także formę docelowej treści. Ponadto w niektórych sytuacjach przygotowanie do zlecenia i research wykonuje się tylko raz. Oczywiście większe zlecenie naturalnie wiąże się z rosnącym nakładem czasu i pracy, ale – jak widzimy – nie jest to arbitralny powód, by wyeliminować zniżki.
W agencjach copywritingu i content marketingu, które respektują hurtowe zamówienia, stosuje się zwykle przeliczniki zbliżone do tych:
Pozostałe zmienne
Na końcu wspomnijmy jeszcze o dwóch czynnikach, które nie poddają się sztywnej parametryzacji.
- Jednym z nich jest długi czas współpracy, który stawia stałych zleceniodawców w uprzywilejowanej pozycji i skutkuje obniżeniem cen.
- Drugim z nich jest zakres obowiązków, wynikający z ustaleń między copywriterem, a klientem.
Przykładowo, dostarczenie artykułu przez e-maila będzie przeważnie tańsze od wstawienia go na bloga, gdzie dodatkowo trzeba dodać zdjęcie i meta-opisy. Z kolei analiza fraz kluczowych przed tworzeniem treści jest kolejną czynnością, którą każdorazowo trzeba wykonać. Zatem rozmaite potrzeby zleceniodawców powodują określony stopień ingerencji copywritera w tworzenie i dostarczanie treści.
Podsumowanie
- Wycena zleceń może wydawać się rzeczą wielce skomplikowaną, lecz w praktyce wszystko sprowadza się do ustaleń między klientem, a copywriterem.
- Wykazaliśmy różnorodność zleceń i związanych z nimi wymagań, które wpływają na zależności cenowe.
- Celem artykułu nie jest zachęta do stosowania wytwornych algorytmów, lecz wyjaśnienie i pomoc w oszacowaniu potencjalnej pracy oraz jej adekwatnej wyceny. Mamy nadzieję, że efekt został osiągnięty.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz