Adres URL – niedoceniany, ale istotny element SXO Twojej strony

Spis Treści:

Tworząc witrynę internetową, większość właścicieli nie skupia się na jej adresie. Jedynie nazwa domeny wydaje się mieć jakieś znaczenie. W praktyce jednak łatwo zauważyć, że adres URL to jedna z najważniejszych części strony. Automaty Google przywiązują do niego dużą wagę i nagradzają witryny stosujące przyjazne adresy. Warto więc zapoznać się z tym tematem i zastosować odpowiednie zasady także na swojej stronie.

Czym jest adres URL?

Adres URL to ujednolicony format adresowania (z ang. Uniform Resource Locator). Służy do łatwego odnajdywania zasobów w Internecie.

Choć kojarzony jest przede wszystkim ze stronami internetowymi, jego zastosowanie jest dużo większe, między innymi:

  • HTTP/HTTPS – zasoby www,
  • FTP – przesyłanie plików na serwer,
  • MAILTO – wysyłanie poczty elektronicznej,
  • FILE – zasoby zapisane na lokalnym dysku.

Budowa adresu URL

Budowa adresu URL jest określona przez dokument RFC 1738. Najłatwiej opisać budowę adresu na konkretnym przykładzie:

https://contentwriter.pl/author/rafal-dudek/

Poszczególne części składowe to:

  • Nazwa protokołu: https
  • Nazwa domeny: contentwriter
  • Rozszerzenie: pl
  • Ścieżka: author/rafal-dudek/

Rozszerzenia domeny początkowo były ściśle przyporządkowane do funkcji, jaką pełniła dana strona, przykładowo:

  • .com dla stron komercyjnych,
  • .gov dla witryn rządowych,
  • .org dla organizacji,
  • .biz dla stron biznesowych,
  • .aero dla lotnictwa.

Po 2004 roku powstało wiele nowych rozszerzeń, jednak nie wszyscy stosują się do tych zaleceń, przez co powyższy podział stracił w dużym stopniu swoje znaczenie. Jedną z niewielu właściwie stosowanych dziś końcówek jest .gov. Jeśli zależy Ci na oficjalnych informacjach, to strony zawierające ten człon będą najlepszym miejscem ich uzyskania.

Jak stworzyć idealny adres URL?

Przyjazny adres URL ma ogromne znaczenie. Dlaczego?

Przykład:

Porównaj dwie strony:

  • https://contentwriter.pl/cross-selling-i-up-selling/
  • https://contentwriter.pl/hp?f=27&sid=0d563f59ae6e

Od razu widać, że pierwszy adres niesie ze sobą więcej informacji i jest łatwiejszy do zapamiętania oraz zapisania. Natomiast ścieżka drugiego jest zbitką przypadkowych znaków. Dlatego też na naszej stronie stosujemy adresy z pierwszego przykładu.

W jaki sposób stworzyć adresy URL, które będą przyjazne dla użytkowników? Należy stosować się do kilku prostych reguł.

Zastanów się nad idealną nazwą domeny

Nazwa domeny to najważniejsza część każdej strony. Często jest ona związana z nazwą produktu, firmy, czy z autorem. Powinna być ona jednak krótka i chwytliwa. Czasem warto postawić tylko na jeden człon nazwy firmy, aby użytkownicy nie mieli problemu z zapamiętaniem długiej nazwy.

Przykład:

Strona naszaklasa.pl zyskała dużą popularność kilkanaście lat temu. Jednak po wielu latach właściciele strony uznali, że taka domena jest za długa, dlatego postanowili wdrożyć proces zmiany adresu na nk.pl. Z tego powodu musieli przeprowadzić akcję promocyjną oraz zmienić wiele grafik, jednak uznali, że zysk ze skróconej nazwy będzie większy, niż poniesione koszty.

Używaj słów kluczowych

W adresie URL należy używać fraz kluczowych. W ten sposób łatwo opisać treść danej podstrony w kilku, konkretnych słowach. Ułatwi to szybkie zorientowanie się, co znajdziemy pod tym adresem URL.

Unikaj nieczytelnych znaków

Wszystkie nietypowe znaki znacząco zakłócają zrozumienie adresu strony. Należy przy tym uważać na polskie znaki, które zostaną zamienione na kilka znaków specjalnych. Podobnie jest ze spacją, która zastępowana jest przez „%20”. Zamiast tego należy stosować tylko litery angielskiego alfabetu, a jako spacje stosować myślnik, co znacząco zwiększy czytelność adresów.

Stawiaj wyłącznie na małe litery

Część dużych liter może być mylona z literami małymi. Przykładowo duże i „I” jest łudząco podobne do małego el „l”. Może to prowadzić do pomyłek przy przepisywaniu adresu na kartkę. Dlatego o wiele lepszą metodą jest pisanie całych adresów małymi literami.

Skróć adres URL najbardziej, jak możesz

Im dłuższy adres URL, tym trudniej go zapamiętać lub przepisać. Dlatego warto usunąć wszystkie niepotrzebne wyrazy, które nie mają dużego znaczenia dla treści zawartej na podstronie. Zwięzłość może być nagrodzona większą ilością wejść na stronę.

Daty są niepotrzebne

Jeszcze kilkanaście lat temu regułą było wpisywanie daty w adres URL. Dzisiaj jednak uważa się, że jest to niepotrzebne wydłużanie ścieżki. Dodatkowo jest to problematyczne przy tworzeniu aktualizacji artykułów. Z tego powodu obecnie praktycznie całkiem rezygnuje się z tego zwyczaju.

Dziś tylko HTTPS

W Internecie spotkać można jeszcze zarówno strony HTTP, jak i HTTPS. Druga z nich jest dodatkowo szyfrowana, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo użytkowników i zapewnia im prywatność. Właśnie z tego powodu protokół szyfrowany stał się dziś standardem w Internecie.

Strony HTTP często są oznaczane przez Google jako niebezpieczne. Także przeglądarki ostrzegają przed wchodzeniem na takie serwisy, co znacząco utrudnia ich funkcjonowanie.

Postaw na hierarchię w adresie

Tworzenie hierarchicznej ścieżki w adresie URL pozwala na cofanie się do nadrzędnych kategorii. Należy jednak zachować równowagę między długością adresu a organizacją ścieżki. Warto stosować też krótkie, hasłowe określenie kategorii nadrzędnych.

Zadbaj o spójność całej witryny

W biznesie najważniejsza jest konsekwencja, dlatego też powinno się stosować wybrany sposób tworzenia adresów URL na całej stronie. Dzięki temu użytkownicy będą mogli swobodnie poruszać się po witrynie. Stosowanie kilku metod dla różnych podstron może stworzyć chaos i utrudnić wpisywanie adresów z pamięci.

Stosuj przyjazny adres URL. Daj się zapamiętać

Stosowanie przyjaznych adresów URL się opłaca i pozwala zwiększyć ilość wejść na stronę. W znaczący sposób także ułatwia poruszanie się po witrynie użytkownikom. Szczególnie pożądana jest hierarchiczna ścieżka, która pozwala na cofanie się do wyższych kategorii, aby przejrzeć więcej artykułów.

Odpowiednia budowa adresów URL ma ogromne znaczenie od strony SEO, SXO, funkcjonalności serwisu oraz jego rozpoznawalności. Dlatego też warto poświęcić temu zagadnieniu dłuższą chwilę.

Podsumowanie

  • Adres URL to ujednolicony sposób adresowania zasobów internetowych.
  • Warto stosować przyjazne adresy URL, ponieważ wpływa to pozytywnie na SEO oraz rozpoznawalność witryny.
  • Krótkie adresy dużo łatwiej się wysyła przez Internet lub SMS niż te bardzo długie.
  • Jeśli adres jasno określa zawartość podstrony, zachęci większą ilość użytkowników do jej odwiedzenia.
  • Unikaj spacji i polskich liter w adresie, ponieważ będą one zamieniane w nietypowe znaki, które zmniejszą czytelność.
  • Stosuj wyłącznie protokół HTTPS, inaczej Twoja strona może być uznana za niebezpieczną.
  • Konsekwencja to podstawa. Jeśli określisz jeden sposób tworzenia adresów URL, trzymaj się go na całej witrynie.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Rafał Dudek

Rafał jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej na kierunku Mechaniki i Budowy Maszyn. Dzięki temu doskonale radzi sobie z tekstami technicznymi. Prywatnie jego pasją jest pisanie, czym zajmuje się od pierwszych klas podstawówki. W niedalekiej przyszłości chce wydać swoją pierwszą książkę. Z tego powodu cały czas doskonali swój warsztat, a copywriting traktuje jako możliwość ciągłego rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu