Po czym poznać dobry tekst? Zasady świetnych treści
Otrzymałeś od copywritera tekst, ale nie do końca wiesz, czy jest napisany poprawnie? Niby czyta się dobrze, rażących błędów nie ma, lecz suma sumarum efekt nie porywa. Jesteś zbyt wymagający? Nie, spokojnie, to częste zjawisko – w tym artykule omówimy, z czego to wynika i po czym poznać dobre teksty. Zapraszamy do lektury!
Dobry tekst – cechy
Na wstępie musimy zaznaczyć, że treść może być w pełni poprawna pod kątem językowym, będąc jednocześnie błędną. Dlaczego?
Pismo jest nośnikiem informacji, które wykorzystuje w tym celu umowne znaki. Oznacza to, że składa się zarówno z formy, jak i z esencji. Podobnie jak pusta retoryka w mowie, istnieje piękne wodolejstwo, które odznacza się prawidłową budową, lecz deficytem informacji.
Z tego względu dobry copywriter musi pamiętać nie tylko o zasadach językowych, ale także o wdrożeniu innych istotnych składników do treści. Poniżej wymienimy najważniejsze z nich:
Duża wartość merytoryczna
Fundamentem dobrego tekstu jest przekaz, jaki ze sobą niesie.
Wartościowe informacje to klucz do tego, by użytkownicy nabierali zaufania do marki i spędzali więcej czasu na stronie. To z kolei rzutuje na zwiększone pozycjonowanie, co wpływa na widoczność i ruch organiczny na stronie.
Słowem, odpowiednie treści muszą mieć dużo „mięsa”, aby stanowiły realną pomoc dla czytelników. Bez tego teksty wydają się nudne, przeciągane lub oczywiste – i tak też jest w rzeczywistości.
Dobry pisarz przygotuje się do zagadnienia, wykonując tematyczny research, aby ubrać rzetelne informacje w atrakcyjną formę. Bez wspomnianej „esencji” artykuł może być co najwyżej „prawidłowy”.
Optymalizacja SEO
Nie możemy wyobrazić sobie współczesnego copywritingu bez ułożonej struktury treści pod pozycjonowanie.
Jeśli miejscem docelowym jest Internet, optymalizacja widoczności jest konieczna, by zmaksymalizować potencjał sprzedażowy.
Jest to ważne jeszcze z jednego powodu – pisanie tekstów pod SEO w żadnym stopniu nie przeszkadza czytelności i naturalności artykułu. Brak optymalizacji jest więc najzwyczajniejszym błędem w sztuce, dlatego należy bezwględnie pamiętać o zasadach pozycjonowania treścią.
Indywidualne podejście
Kolejną ważną cechą dobrego tekstu jest ułożenie formy pod oczekiwania klientów. Już na przełomie XIX i XX wieku William James zauważył, że ludzie nie są prostymi odbiornikami informacji. Każdy osobnik cechuje się określonym zbiorem doświadczeń (afordancji), który wpływa na przyswajanie informacji semantycznych oraz zrozumienie sensu wypowiedzi. Oznacza to, że jeden komunikat może być odebrany na zupełnie odmienne sposoby.
Specjalistyczny artykuł o budowie silnika będzie źródłem wniosków dla rzetelnego mechanika, ale nie dla projektanta mody. Choć wspomniane osoby czytają dokładnie te same informacje, wiedza na temat pojazdów samochodowych, którą mechanik nabrał wcześniej, pozwala mu na analizę zagadnienia z całkowicie innej perspektywy.
Biorąc ten fakt pod uwagę, pisarz powinien dostosować charakter treści do kompetencji odbiorców. Jeśli docelowym miejscem jest sklep odzieżowy dla dzieci, informacje powinny być proste, luźne i pisane „młodzieżowym slangiem”. Z kolei kancelaria prawnicza może stosować fachową nomenklaturę oraz formalne komunikaty, ponieważ jest to język w pełni dostosowany do jej grupy odbiorców.
Bardzo prawdopodobne, że najtańszy copywriter nie weźmie tak ważnego aspektu pod uwagę, ponieważ przy niskim wynagrodzeniu nie będzie mu się opłacać, aby wychodzić poza swoje szablony i tracić czas na jakąś tam analizę potrzeb klienta.
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, po czym poznać dobry tekst. Oczywiście czynników jest znacznie więcej, jednak na potrzeby zwięzłej formy ograniczyliśmy się do podstaw współczesnego copywritingu.
Jeśli chciałbyś zamówić dobry tekst dostosowany do Twojej firmy, służymy pomocą! Nasza agencja copywriterska to zespół doświadczonych pisarzy, tłumaczy i korektorów, których doświadczenie sięga tysięcy rozmaitych realizacji.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz