Jak więcej zarabiać z copywritingu?
Copywriting jest niewątpliwie wygodną i przyjemną pracą dla osób, które chcą rozwijać karierę przez Internet. Pojawia się jednak pytanie – czy można wyżyć z pisania? Odpowiadamy, że tak, lecz wraz z tym nasuwa się kolejna zagwozdka: jak zarabiać więcej z copywritingu? O tym przeczytasz w poniższym artykule!
Jak kształtują się zarobki w copywritingu?
Podstawowym przelicznikiem stosowanym w pracy copywritera jest cena za 1000 znaków ze spacjami. Zależy więc od objętości napisanego tekstu – im dłuższa treść, tym więcej znaków, a to oznacza wyższą cenę.
Zwykle cennik copywritera różnicuje stawkę w zależności od rodzaju treści. Wszak eksperckie artykuły wymagają większego nakładu pracy od prostych tekstów zapleczowych. Najczęściej spotykane kwoty to:
- Artykuły blogowe 8 – 60 złotych netto
- Treści na zaplecza 5 – 25 złotych netto
- Artykuły specjalistyczne 25 – 80 złotych netto
- Teksty reklamowe 200 – 1500 złotych netto
- Teksty na stronę WWW 20 – 70 złotych netto
- Opisy produktów 8 – 30 złotych netto
- Opisy kategorii 8 – 30 złotych netto
Tak szerokie widełki są spowodowane przede wszystkim różnorodnymi umiejętnościami copywriterskimi. Do ceny wliczają się także dodatkowe obowiązki (np. czy teksty będą wrzucane bezpośrednio na bloga), a także stosowane narzędzia analityczne (np. dobór fraz kluczowych na podstawie danych).
Oprócz tego silnym determinantem ceny pozostaje język. Wyżej podane kwoty dotyczą treści pisanych w języku polskim, natomiast dla języka niemieckiego czy hiszpańskiego ceny mogą być wyższe nawet o 200%. Cena zwiększa się wraz z malejącą popularnością danego języka, np. w przypadku języka szwedzkiego czy węgierskiego. Najtaniej wychodzi copywriting angielski, który różni się od polskiego zaledwie o kilkanaście procent.
Jak zarabiać więcej w copywritingu?
Na podstawie powyższych informacji możemy wysunąć wniosek, że istnieją trzy drogi do podwyższenia zarobków z pisania tekstów:
- wysokie umiejętności pisarskie – czytaj mnóstwo książek, by nabyć płynności językowej; śledź nowinki SEO; analizuj wyniki swoich tekstów i wyciągaj z nich wnioski;
- narzędzia analityczne – dobieraj intratne frazy kluczowe (o niskiej konkurencyjności, dużej wyszukiwalności); sprawdź, czego szukają ludzie i jakie tematy będą w przyszłości popularne (np. za pomocą Google Trends);
- pisz w innych językach – zapisz się do szkoły językowej; czytaj i twórz treści obcojęzyczne;
Część z nich możesz wdrożyć od razu, zwiększając intensywność kształcenia lub inwestując w narzędzia copywriterskie. Wówczas zwiększysz wartość (i skuteczność) swoich tekstów, co pozwoli Ci wynegocjować korzystniejsze warunki finansowe z kontrahentami.
Inne zmiany, takie jak pisanie w innym języku, wymagają wiele pracy, ale nikt nie powiedział, że droga do profesjonalnego copywritingu jest usłana różami. Wręcz przeciwnie, aby zarabiać więcej, nie można robić tego, co umieją wszyscy.
Lekkie zlecenia zawsze będą cechować się dużą konkurencją, a przez to niską stawką.
Warto zaznaczyć, że dodatkowym źródłem wynagrodzenia może być kompleksowa obsługa w zakresie wstawiania treści czy wprowadzania produktów na stronę. Wielu klientów nie dysponuje czasem do regularnego wdrażania treści, więc zawsze warto zaproponować swoją pomoc.
Co to znaczy „zarabiać dużo”?
Ostatecznie to, ile zarabia copywriter, zależy od wielu czynników.
Jednym z najważniejszych, którego do tej pory nie poruszyliśmy, jest dostępność zleceń. Niestety wciąż niewiele osób w tej branży pracuje na etacie, gdyż większość copywriterów realizuje treści w modelu freelancerskim. Nie oznacza to jednak, że wynagrodzenie musi być niższe – profesjonalny pisarz, który ma stałe zamówienia i w ciągu miesiąca realizuje 300 tys. znaków ze spacjami, może zarobić nawet ponad 6000 złotych w tym okresie.
Natomiast niepewność zleceń u freelancerów oznacza, że zarobki w każdym miesiącu kształtują się inaczej, stąd może dochodzić do sporych wahań pod kątem miesięcznego wynagrodzenia. Zatem odpowiedź na pytanie, jak więcej zarabiać w copywritingu, nie powinna obejmować wyłącznie stawki za 1000 znaków, ale także stabilność współpracy z kontrahentami. W tym aspekcie rolę odgrywają również „miękkie” umiejętności, takie jak sprawna komunikacja, nawiązywanie relacji itp.
Zatem element dostępności zleceń dostatecznie obrazuje fakt, że większe wynagrodzenie jest złożoną kwestią, zależną nie tylko od umiejętności copywritera, ale także jego podejścia do współpracy oraz ogólnej sytuacji rynkowej. Niewątpliwie jednak szczere starania, aby świadczyć usługi najwyższej jakości, są najważniejszym działaniem, które zaprocentuje w przyszłości.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz