TrustRank – jak wpływa na pozycję Twojej strony?
W artykule poświęconym wyszukiwarce Google pisaliśmy, że jest ona w stanie zweryfikować i ocenić zawartość danej strony, co pozwala na odsianie stron zawierających materiały niskiej jakości. Dziś, powracając do tego zagadnienia, opowiemy o algorytmie zwanym TrustRank, który jest za to odpowiedzialny.
Czym jest TrustRank i jak działa?
Został on pierwotnie opracowany przez inżynierów Yahoo! i Uniwersytetu Stanfordzkiego w 2004 roku.
Celem TrustRank ulepszenie procedury wyszukiwania informacji poprzez weryfikację jakości zawartości strony.
Ogranicza to zatem styczność ze stronami zawierającymi materiały powielone, bezwartościowe lub wręcz szkodliwe. Efektem jest nadanie każdej ze stron określonego poziomu „zaufania”, a im jest on wyższy, tym wyżej strona znajduje się w rankingu Google dla danych wyników wyszukiwań. TrustRank nie jest jedynym algorytmem używanym przez Google – największym z nich jest obecnie PageRank, którego cel jest jednakże ten sam.
Jak Google określa „zaufanie” do strony?
Istnieje ponad 200 czynników, które wyszukiwarka bierze pod uwagę przy określaniu poziomu zaufania do strony. Jednym z najważniejszych jest obecność wysokiej jakości odnośników (a zatem takich kierujących do innych stron o wysokim poziomie zaufania – lub kierujących z takich stron do naszej). Rozumowanie to pokrótce zakłada, że jeśli wiele stron odsyła do jednej jako źródła informacji (lub tych charakteryzujących się ogółem wysokim poziomem zaufania wśród algorytmów Google), strona ta najpewniej jest wiarygodna. Jeśli większość hiperlinków prowadzi do stron zawierających spam, a nie zostanie ona zaliczona do grona jakościowych.
Co można poprawić, by uzyskać wyższy poziom „zaufania”?
Choć dokładna lista czynników które Google bierze pod uwagę nie jest jawna, istnieje szereg zweryfikowanych empirycznie metod, które mogą pomóc Twojej stronie uzyskać wyższą pozycję w rankingu zaufania. Przyjrzymy się im poniżej.
Optymalizacja elementów umieszczonych na stronie
Przede wszystkim zadbaj o wspomniane już linki. Posiadanie na swojej stronie odnośników do dużych, popularnych stron na pewno przysłuży się zwiększeniu wiarygodności w szacunkach algorytmów. Zresztą nie tylko ich – czytelnicy, widząc w tekście odniesienia do znanych im rzeczy, również uznają Twoją stronę za pewniejsze źródło.
Oczywiście uzyskanie linku prowadzącego z jakiejś wielkiej, popularnej witryny bezpośrednio do Twojej może być niemożliwe – ale jest na to sposób. Google patrzy przychylnie także na linki do stron posiadających odnośniki do tych największych. Zatem, być może nie uda się zdobyć hiperłącza do naszej strony bezpośrednio z zaufanej witryny – ale uda się go zdobyć na stronie, do której ona linkuje.
Umieść także wszelkie niezbędne informacje dotyczące cookies, ustawień prywatności i warunków użytkowania strony. Jest to wymóg dla każdej większej witryny, a dopełnienie tychże należności jest świadectwem, że mamy do czynienia ze stroną która potrafi przetwarzać dane w odpowiedni i zaufany sposób.
Jeśli prowadzisz bloga lub regularnie publikujesz na swojej stronie nowe teksty, zamieść na końcu listę źródeł używanych w trakcie pisania.
Wykreuj się na markę
Algorytmy zwracają uwagę na szereg rzeczy, które w założeniu są wyznacznikami marki. A markom się ufa. Zadbaj zatem o krótką i rzeczową nazwę strony, koniecznie dodaj podstronę „O nas” ze szczegółowymi informacjami opisującymi swoją działalność. Ponadto, jeśli jeszcze tego nie robisz, uaktywnij się na mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn. Warto także zadbać o umieszczenie anchor text-ów z nazwą swojej marki na przestrzeni tekstów – a może i na innych stronach?
Przeczytaj również
Zadbaj o swoją domenę
Zarejestruj swoją domenę na dłuższy okres – jest to wyznacznik inwestycji w rozwój strony. Informacje o niej powinny być publiczne, tak by można było je zweryfikować.
Mamy nadzieję, że ten mały poradnik pomoże każdemu ulepszyć pozycję swojej strony w wyszukiwarce. Zagadnienie jest zdecydowanie kompleksowe, a idealne dopasowanie do wymagań algorytmów – najczęściej niemożliwe. Jednakże powyższe kroki z całą pewnością przysłużą się do ogólnego zwiększenia zaufania w stosunku do Twojej strony.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz