Jakie są elementy marketingu? Złożoność biznesu w XXI wieku
O marketingu słyszał chyba każdy, ale gdyby tak zapytać przypadkowego przechodnia o definicję czy elementy marketingu, to pewnie padłoby tyle odpowiedzi, ilu zapytanych. Niektórzy utożsamiają go z reklamą. A przecież to tylko jedna ze składowych całego skomplikowanego procesu. Warto sobie uporządkować informacje, żeby się upewnić, że obraliśmy właściwą strategię marketingową. A głównym celem naszej strategii jest… no właśnie, co?
Cel marketingu
Sprzedaż – takie jest pierwsze skojarzenie. I to jak najbardziej słusznie. Jednak żeby właściwie zrozumieć zawiłe zasady marketingu, należy właściwie rozumieć słowo „sprzedaż”. W żadnym szanującym się biznesie nikt nie myśli w kategoriach jednorazowej udanej transakcji.
Nie w tym rzecz, żeby wypchnąć towar, skasować, zatrzeć ręce z uciechy, a za zarobione pieniądze iść na piwo, nie martwiąc się tym, co będzie jutro. Bo tak naprawdę udana transakcja to dopiero początek.
Celem marketingu jest satysfakcja klienta, ponieważ chcemy, żeby ponownie skorzystał z naszych usług. Zależy nam na tym, żeby zadowolony klient do nas wrócił i to najlepiej nie sam, ale z kolejnymi osobami, którym nas poleci.
Przeczytaj również
Elementy marketingu
Marketing to wsparcie takiej właśnie sprzedaży, rozumianej jako długofalowy proces składający się z kilku elementów. W tym artykule wymienimy te najważniejsze, wywodzące się z klasycznej definicji marketingu mix, czyli 4 P:
- Produkt (Product) – czyli to, co mamy do zaoferowania naszym klientom. Jak widać, profesjonalny marketing zaczyna się wraz z dokładnym planowaniem produktów bądź usług. Zdecydowanie lepiej jest odgadnąć potrzeby naszych odbiorców, niż je sztucznie kreować.
- Dystrybucja (Placement) – czyli w jaki sposób będziemy nasz produkt rozprowadzać, do jakich trafi sklepów i na jakie półki.
- Promocja (Promotion) – czyli wszelkie działania mające na celu nagłośnienie produktu/usługi i dotarcie do klienta. To tutaj właśnie można mówić o reklamie jako jednym z elementów promocji. I to właśnie w tym elemencie marketingu należy postawić na właściwy contentwriting, dzięki któremu będziemy prezentować się jako profesjonalna firma z atrakcyjną ofertą.
- Cena (Price) – i tutaj zaczynają się schody. Dobra cena wcale nie musi oznaczać tej najniższej. Cenę należy ustalić po podliczeniu wszystkich kosztów (w tym kosztów marketingu, patrz trzy pierwsze punkty) i zorientowaniu się, jaką cenę proponuje konkurencja. Nie możemy sprzedawać poniżej kosztów, ale też będzie nam trudno znaleźć klientów, jeśli będziemy znacznie drożsi niż inne podmioty w branży. Paradoksalnie, istnieją produkty, za które klienci wolą zapłacić wielokrotność ich wartości (czują się lepiej, kiedy kupią coś drogiego). Z tego względu sama krzywa popytu i podaży nie odzwierciedla idealnego rozwiązania – dobrze wziąć poprawkę na rodzaj dobra, jaki oferujemy.
Podsumowanie
- Elementy marketingu obejmują wszelkie zabiegi, mające na celu związać klienta z naszym produktem.
- Skuteczna kampania poprzedzona jest solidnym researchem, gdzie musimy „zaprzyjaźnić się” z naszymi odbiorcami, dowiedzieć się czego potrzebują, jeszcze zanim zaczniemy planować to, co chcemy zaoferować.
- Następnie schody się nie kończą, gdyż trzeba obrać właściwy sposób dystrybucji, działania promocyjne oraz warunki finansowe.
- Współczesny biznes nie ogranicza się do sprzedaży owoców na targu – przedsiębiorcy są wplątani w gęstą siatkę organizacyjną, która ma wiele powiązań.
- Z tego względu warto zaznajomić się z elementami marketingu i zyskać chociażby podstawową wiedzę na temat tego, jak dynamiczny i złożony jest rynek w XXI wieku.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz