Lead sprzedażowy – czym jest i jak go pozyskać?
Celem każdej firmy, bez względu na rodzaj produktów czy usług, jakie oferuje, jest dotarcie do potencjalnych klientów i zachęcenie ich do współpracy. Tylko to pozwoli na uzyskanie odpowiednio wysokich przychodów ze sprzedaży oraz wygranie walki z konkurencją. Jeżeli chcesz prowadzić swoje działania skuteczniej i zasiąść na fotelu lidera rynku, musisz w pierwszej kolejności dowiedzieć się, czym jest lead sprzedażowy i w jaki sposób go pozyskać.
Co to jest lead sprzedażowy?
Lead sprzedażowy to nic innego, jak konsument potencjalnie zainteresowany zakupem produktów lub skorzystaniem z usług, jakie oferujesz.
Może być osobą prywatną lub firmą, a jego pozyskanie – choć nie daje jeszcze gwarancji sprzedaży – znacząco zwiększa szansę na sfinalizowanie transakcji.
Można również powiedzieć, że lead sprzedażowy to szansa sprzedażowa – potencjalny klient pozostawił swoje dane kontaktowe (np. imię i nazwisko, nazwę firmy, adres e-mail czy strony internetowej) w Twojej witrynie, czym wyraził zainteresowanie produktami lub usługami. Nie jest jednak jeszcze gotowy do skorzystania z oferty. To od Twoich działań i propozycji współpracy, jakie zaoferujesz leadowi zależy, czy ostatecznie stanie się on Twoim klientem.
Kluczem do sukcesu, a więc sprzedaży, jest jakość leadu. Określa ona poziom zainteresowania Twoją ofertą i im jest wyższa, tym szanse na sfinalizowanie transakcji rosną. W tym kontekście często mówi się o:
- leadach gorących, a więc potencjalnych klientach, którzy entuzjastycznie odnoszą się do Twojej oferty i są nią wstępnie zainteresowani – w ich przypadku nie można czekać i warto przekazać leady do handlowców, który rozpoczną proces sprzedaży;
- leadach ciepłych, a więc osobach lub firmach, które obserwują Cię w mediach społecznościowych, stanowią Twój target i w różnoraki sposób wykazują zainteresowanie Twoją ofertą, ale wciąż nie są gotowe do zakupu – jest to najbardziej wymagająca grupa, o którą trzeba w odpowiedni sposób zawalczyć;
- leadach zimnych, a więc takich, które na dany moment nie są zainteresowane Twoją ofertą i próba sprzedaży na 99% zakończy się niepowodzeniem – nie oznacza to jednak, że w przyszłości nie staną się potencjalnymi klientami, dlatego również o takie leady warto zadbać.
W jaki sposób rozpoznać, który lead wykazuje potencjał sprzedażowy?
Oczywiście najjaśniejszy sygnał dają potencjalni klienci, którzy skorzystali z newslettera albo wypełnili formularz kontaktowy na Twojej stronie – to oni stanowią najistotniejszą grupę leadów.
Przeczytaj również
Oprócz tych najbardziej oczywistych leadów, wiele będzie również takich, które trzeba „wyłowić” spośród dużej liczby osób lub firm potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. W tym celu warto obserwować zachowanie leadów na stronie (ile razy ją odwiedzili, jakie produkty oglądali albo jak dużo czasu spędzili w witrynie), a także skorzystać z nowoczesnych systemów do automatyzacji procesów sprzedażowych.
Jak pozyskiwać leady sprzedażowe?
W dobie Internetu istnieje wiele sposobów na pozyskiwanie leadów sprzedażowych. Jedne z nich okażą się bardziej, a innej mniej skuteczne – wiele zależy od specyfiki Twojej branży czy rodzaju oferty, jaką posiadasz. Do najpopularniejszych sposobów generowania leadów zaliczamy:
- pozycjonowanie strony internetowej, dzięki czemu potencjalny klient trafi do Ciebie prosto z wyszukiwarki Google – jest to metoda wymagająca czasu i cierpliwości, ale niezwykle opłacalna, bo dzięki niej Twoja witryna znajdzie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania;
- Google Ads, a więc ruch na stronie generowany z płatnych wyników wyszukiwania – od pozycjonowania różni się tym, że płacisz za pojawienie się Twojej strony (wraz z reklamą) na szczycie wyników Google;
- remarketing, skierowany do osób, które wcześniej odwiedziły Twoją stronę, ale nie zdecydowały się na konwersję – dzięki odpowiednim działaniom reklama Twojej strony będzie wyświetlać się użytkownikowi, gdy będzie on przeglądał inne witryny;
- mailing, a więc przedstawianie oferty potencjalnym klientom poprzez wysyłanie im maila – nie bez przyczyny tak dużą popularnością cieszy się dzisiaj budowanie albo pozyskiwanie baz mailingowych;
- content marketing, a więc zachęcanie potencjalnego klienta do skorzystanie z oferty atrakcyjnymi treściami – możesz w tym celu wykorzystać specjalistyczne poradniki, raporty, e-booki albo teksty sprzedażowe, które są umieszczane bezpośrednio na Twojej stronie internetowej.
Oczywiście to nie wszystko – chcąc pozyskiwać leady, warto również skorzystać z promocji firmy w mediach społecznościowych, reklam na Facebooku, materiałów video publikowanych np. na YouTube itd. To, które metody wybierzesz i w jaki sposób będziesz promować swoją ofertę, okaże się kluczowe w kontekście przyszłej sprzedaży.
Podsumowanie
- Lead sprzedażowy to inaczej konsument potencjalnie zainteresowany zakupem produktów lub skorzystaniem z usług, jakie oferujesz.
- Pozyskanie dużej liczby wysokiej jakości leadów sprzedażowych to proces czasochłonny, wymagający dużego zaangażowania i – bardzo często – niemałych nakładów finansowych.
- Warto jednak zgłębić ten temat oraz stworzyć odpowiednią strategię działania, ponieważ tylko w ten sposób znajdziesz potencjalnych klientów i skutecznie zachęcisz ich do współpracy.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz