Pisanie artykułów naukowych – jak zrobić to dobrze?

Spis Treści:

Nie ulega wątpliwości, że nauka posuwa się do przodu – z każdym rokiem wzrasta liczba publikacji naukowych, które poszerzają wiedzę i światopogląd ludzi. Ale jak napisać dobry artykuł naukowy, aby odbił się szerokim echem w środowisku akademickim? O tym w dzisiejszym artykule!

Pisanie prac naukowych – na czym polega?

Możliwie jak najbardziej obiektywne przedstawienie tematu, formalny język, wzorowanie się na innych publikacjach – owe czynniki dobitnie świadczą o tym, że pisanie naukowych artykułów jest rzemiosłem, a nie sztuką.

Z tego względu warto się solidnie przygotować przed rozpoczęciem prac:

  • Temat – nawiązujący do istoty oraz celu artykułu, a także tematyki czasopisma. Z jednej strony musi być informatywny, z drugiej – stanowi idealne miejsce dla marketingowego smaczku wzbudzającego zainteresowanie (tak, naukowe „celebryctwo” istnieje).
  • Treść – tutaj w zasadzie tkwi cała esencja naukowej pracy, której nie sposób wyrazić w kilku wytycznych. Niemniej należy wyeliminować wszelkie nieścisłości, wyjaśnić specjalistyczne terminy, argumentować przejrzyście i – najlepiej – z nowego ujęcia, gdyż taki jest właśnie cel „odkrywczych” prac.
  • Bibliografia – niezmiernie ważnym elementem jest przedstawienie innych prac, na których opiera się publikacja. Badań o wynalazkach typu „eureka” już nie ma, natomiast wszelkie nowe odkrycia bazują na sumie poprzednich, które stały się przyczynkiem wymagającym semantycznego powiązania oraz analizy. Wie o tym każdy, natomiast cała trudność nie polega na tym „czy”, ale „kogo” cytować.

Tyle w teorii, zatem czas na bardziej praktyczną część.

Budowa artykułu naukowego

Nie ma jednego arbitralnego schematu prac naukowych, natomiast najczęściej stosuje się podstawową strukturę IMRAD, która składa się z:

  • Wprowadzenia (Introduction) – dlaczego powstała praca, w jakim celu, na jakim zbiorze wiedzy bazujesz?
  • Materiały i metody (Materials & Methods) – jak zostało przeprowadzone badania, w jaki sposób?
  • Rezultaty (Results) – co zostało uzyskane, jakie są wyniki pracy?
  • I (And) – dodatkowa literka, aby zgrabniej wypowiedzieć skrót ?
  • Dyskusja (Discussion) – jakie są implikacje nowego ujęcia, co z tego wynika?

Oczywiście można dodać kolejne elementy przy pisaniu prac naukowych, natomiast powyższe są fundamentem, na którym opiera się budowa treści.

O czym jeszcze należy pamiętać? Przejrzysta budowa artykułu jest musem, natomiast o końcowym sukcesie decyduje:

  • Istotny wkład w teorię.
  • Należyte rozwinięcie zagadnienia.
  • Zrozumiałość (definiowane jako komunikacyjna prostota oraz przedstawienie konkretnych wniosków, odkryć i zalet płynących z pracy).

Widzimy więc, że akademickie prace maja wiele wspólnego z marketingowymi artykułami blogowymi pod SEO. A mianowicie – nie ma dróg na skróty i ważna jest zarówno forma, jak i esencja (wymagająca merytorycznego, unikalnego wkładu).

Pisanie dobrych artykułów naukowych

Jeśli chciałbyś zamówić artykuły eksperckie dla swojej firmy, które będą dorównywać jakością pracom naukowym – napisz do nas!

Nasza agencja content marketingu zajmuje się wymagającymi treściami, które kreują zaufanie wśród klientów, budują pozycjonowanie oraz nasilają sprzedaż.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu