Jak przebiega pozycjonowanie dla małych firm?

Spis Treści:

Nikt nie ma wątpliwości, że wyniki SEO są w dużej mierze zależne od budżetu. Czy ten fakt przekreśla pozycjonowanie u małych firm? Oczywiście nie, lecz pod warunkiem, że dobierze się właściwe działania. Omówimy je w poniższym tekście!

Założenia SEO w małej firmie

Na początku musimy określić, jakich działań szukamy.

Oczywiście głównym kryterium jest minimalizacja kosztów przy jednoczesnym zyskiwaniu rezultatów.

Wszak nowe przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na odważne działania SEO, kiedy model biznesowy jest niepewny. Niestety w takim układzie wzrasta konieczny nakład pracy, lecz jest to nie do uniknięcia.

Rzetelne pozycjonowanie wymaga wiele wysiłku, więc trzeba na nie przeznaczyć albo pieniądze, albo czas. My skupimy się na drugim rozwiązaniu, by nie wyciągać portfela, natomiast zaznaczamy, że nie przedstawimy łatwych metod i SEO-sztuczek, gdyż cały proces zdobywania pozycji jest trudny i czasochłonny. Drogi na skróty już od kilku lat są zatarte.

Jak pozycjonować stronę?

Mówiąc krótko – przez zwiększenie jej użyteczności. Do tego prowadzą dwie drogi: content i UX.

Twórz content związany z Twoją branżą

Google wyświetla użytkownikom sprawdzone i wartościowe informacje, aby częściej korzystali z tej wyszukiwarki. Nie oznacza to, że tylko wielkie strony mogą być widoczne. Owszem, popularność strony jest wskazówką dla algorytmów, że jej treści są wiarygodne, co stanowi pewien przywilej, natomiast nawet małe witryny mogą z powodzeniem zdobywać wysokie pozycje.

Z założenia Google nie promuje konkretnych firm, lecz informacje. Jeśli Twoja strona takowe posiada, to pierwszy krok, by zaistnieć w wyszukiwarce. Twórz merytoryczne artykuły blogowe, które będą pomocne dla czytelników. W ten sposób nie tylko wygenerujesz ruch na stronie, ale także zaczniesz budować wizerunek swojej marki.

Postąp analogicznie z ofertą. Zadbaj o podstrony, które przekażą użyteczne informacje zamiast pustych przymiotników w stylu „najlepszy, najtańszy, najszybszy”. Weź pod uwagę specyfikację, mocne strony, korzyści z zakupu – zapewne można rzetelnie opisać Twój produkt lub usługę, dlatego omijaj z daleka liche zwroty marketingowe. Raz jeszcze zaznaczmy, że Google kieruje swoich użytkowników do wartościowych stron, a taką z pewnością nie jest suchy blok sprzedażowy.

Zatem podsumowując, pisz eksperckie artykuły oraz podstrony, aby sprawić, by Twoja strona stała się rzetelna i przydatna. Jest to fundament, bez którego dalsze działania SEO nie są możliwe. Co ważne, tworzenie treści nie wymaga wydatków, lecz czasu oraz inwencji twórczej.

Zadbaj o przejrzystość strony

UX (z ang. user experience) to doświadczenia użytkownika związane z Twoją stroną. Oczywiście nie trzeba dodawać, że im lepsze wrażenia, tym wyższe pozycje uzyskasz. Ponownie wracamy tutaj do zasady, że w interesie Google jest wyświetlanie przyjaznych stron. Informacje to nie wszystko, liczy się także cała otoczka z nimi związana.

Z racji, że UX jest dość pojemnym określeniem, poruszymy najważniejsze kwestie, o które naszym zdaniem powinna zadbać każda firma:

  • Struktura SEO – dotyczy odpowiedniego układu treści na stronie. Duże bloki tekstu nie są ani czytelne, ani atrakcyjne, dlatego należy dodawać nagłówki i formatowanie, by wyodrębnić ważniejsze fragmenty i nadać treści spójną całość. Równie istotne jest linkowanie wewnętrzne do innych podstron, co ułatwi użytkownikowi poruszanie się po stronie. Używaj ponadto słów kluczowych, aby wyraźnie wskazać wyszukiwarce, o czym jest artykuł.
  • Czas ładowania się strony – minifikacja kodu oraz zmniejszenie rozmiaru grafik wpływa korzystnie na prędkość strony, a tym samym na doznania użytkownika. Google ceni schludność, a nie przesyt, dlatego w miarę możliwości zapewnij maksymalnie sprawne funkcjonowanie serwisu.
  • Bezpieczeństwo – zainstalowany certyfikat SSL jest obecnie standardem każdej poważnej strony. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem RODO masz obowiązek, aby poinformować użytkowników o sposobie przetwarzania danych osobowych. W związku z tym zamieść politykę prywatności oraz regulamin korzystania z serwisu. Takie postępowanie zwiększy profesjonalizm Twojej strony, a także może pozytywnie przełożyć się na zdobywanie pozycji.

Pozycjonowanie małych firm z dala od konkurencji

Zajęcie widocznego miejsca w Google jest problematyczną kwestią dla małych przedsiębiorstw z uwagi na to, że rezultaty przynosi zaledwie pierwszych dziesięć miejsc (tzw. TOP10). Wyniki, które znajdują się na kolejnych stronach, drastycznie tracą na klikalności. Duże firmy zajmują topowe pozycje i wiemy, że niełatwo je pokonać – jak zatem podejść do tego problemu?

Stosuj frazy kluczowe z długim ogonem (long tail)

Podstawowym rozwiązaniem jest… brak walki!

Nie konkuruj o popularne frazy kluczowe z dużymi firmami, gdyż takie działania będą Cię kosztować sporo czasu i wysiłku w zamian za bardzo wątpliwe rezultaty.

Zamiast tego skup się na lukach rynkowych i opisuj takie tematy, które nie zostały jeszcze dostatecznie poruszone.

Dzięki temu omijasz konkurencję i generujesz ruch na stronie – co prawda niewielki z uwagi na mniej wyszukiwane frazy kluczowe, ale od czegoś trzeba zacząć, prawda? Jest to lepsza strategia od poświęcania sił na walkę z dużymi graczami, którzy mają starszą domenę, bardziej rozbudowany serwis, więcej contentu i… duży budżet.

Wybieranie niszowych tematów nic Cię nie kosztuje, a zwiększa prawdopodobieństwo zdobycia pozycji w TOP10.

Przykład:

Fraza „buty do biegania” jest zajęta przez duże sklepy internetowe. Rozbudowa fraza „jakie buty najlepsze do biegania w zimę” jest już znacznie bardziej dostępna – jeden wynik w TOP10 jest nawet pięcioletni, a wiemy, że Google promuje świeże informacje. Na początku takie słowo kluczowe również może okazać się zbyt trudne, dlatego warto zacząć od kompletnie niszowych fraz long tail „czy buty X nadają się do biegania w zimę”, które szybko uzyskają topowe pozycje ze względu na wąską specjalizację. Możemy się domyśleć, że takie pytanie jest bardzo rzadko wpisywanie, ale dla właścicieli tych konkretnych butów jesteś już widoczny, a fachowy artykuł może skłonić ich do skorzystania z Twojego sklepu obuwniczego.

Pilnuj regularnego przyrostu treści

Może się wydawać, że tworzenie niszowych artykułów jest kompletnie pozbawione fajerwerków – po co tracić pół dnia nad artykułem, gdy przeczyta go jedna osoba na miesiąc? Tutaj musimy przypomnieć, że pozycjonowanie jest procesem trudnym i czasochłonnym.

Rozkład odbiorców tak często właśnie wygląda: jeden artykuł nie generuje dużego ruchu, ale jeśli stworzysz ich kilkadziesiąt, zaczną pojawiać się większe liczby.

Niektóre treści nie uzyskają żadnych czytelników, a inne mogą okazać się niespodziewanie popularne. Tego nie sposób przewidzieć, dlatego pozostaje regularna publikacja i trwały rozwój strony. Z czasem odbiorców będzie coraz więcej, wzrośnie topical authority (czyli autorytet tematyczny związany z tym, że treści na stronie oscylują wokół danej branży, co wpłynie korzystnie na wiarygodność oraz widoczność) i ostatecznie nasilisz sprzedaż, co pozwoli inwestować w bardziej „budżetowe” działania SEO.

Jak widać, pozycjonowanie dla małych firm nie zawiera w sobie sprytnych sztuczek i błyskawicznych rezultatów. Wręcz przeciwnie, należy nastawić się na mozolną pracę. Zadbaj o jakość swojej strony, publikując ciekawe informacje, a także zapewnij wygodę użytkownikowi, gdy już na taką treść trafi. Tylko w taki sposób algorytmy uznają Twoją firmę jako wartościową, co pozwoli zająć wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Podsumowanie

  • Celem Google nie jest promocja stron, lecz użytecznych informacji zawartych na tych stronach. W taki sposób wyszukiwarka rozwiązuje problemy swoich użytkowników.
  • Działania SEO nie wymagają wydatków, gdyż tworzenie wartościowej strony jest związane z czasem i wysiłkiem, a nie pieniędzmi (które są w tym aspekcie tylko substytutem).
  • Obie powyższe właściwości sprawiają, że pozycjonowanie dla małych firm jest możliwe bez wydatków, lecz wymaga pracy.
  • Należy skupić się na ogólnym zwiększeniu jakości strony poprzez dodawanie przydatnych treści o przejrzystej strukturze. Równie istotna jest przyjemna oprawa graficzna czy łatwe poruszanie się po stronie.
  • Pozycjonowanie jest długotrwałym procesem, ale rzetelna praca nad stroną w końcu odzwierciedli się w wyższych wynikach SEO.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu