Współpraca z copywriterem – najważniejsze kwestie decydujące o wyborze
Współpraca z copywriterem może układać się różnie. Każdy przedsiębiorca chce podjąć słuszną decyzję, płacąc jak najmniej za pożądane efekty. Wybór nie jest prosty ze względu na dwubiegunowe ryzyko – można albo przepłacić, albo nie zaznać rezultatów. Jako że jesteśmy związani z tym środowiskiem, postaramy się odpowiedzieć na pytanie, na co zwrócić uwagę przy wyborze copywritera.
Współpraca z copywriterem – korzyści
Aby podjąć słuszną decyzję biznesową, musimy określić, czego dokładnie potrzebujemy. Copywriter jest intratnym rozwiązaniem w określonych sytuacjach, dlatego wymagania wobec niego również są odmienne w zależności od konkretnego przypadku.
Zwiększone pozycjonowanie
Warto zdecydować się na współpracę, gdy zależy nam na działaniach SEO on-site (w obrębie strony). Pozyskiwanie linków to nie wszystko, bowiem konieczna jest użyteczna treść, która przyniesie potencjalnych klientów.
Jeżeli strona firmowa zawiera treść niskiej jakości, warto poszukać copywritera, który posiada specjalistyczną wiedzę na temat naszej branży. Merytoryczne artykuły tworzone przez wykwalifikowaną osobę zapewnią najlepsze wyniki pod kątem SEO.
Współpracę powinni rozważyć również właściciele sklepów internetowych i platform e-commerce, gdyż opisy produktów i kategorii są niezbędnymi elementami widoczności w Google.
Wyższy stopień konwersji
Jeżeli prezentujemy ofertę i zależy nam na sprzedaży bądź chcemy pozyskać e-maile poprzez landing page, odpowiednie treści są kluczowe, by zapewnić konwersję na wysokim poziomie.
Atrakcyjne i perswazyjne teksty to jednorazowa inwestycja, która na stałe zwiększa skuteczność naszych działań marketingowych. Zatem współpraca z copywriterem będzie zyskowna dla wszystkich przedsiębiorców chcących przedstawić swój nowy projekt większemu gronu odbiorców. Jeżeli tworzymy coś od zera, a naszym celem jest sprzedaż w Internecie, profesjonalne treści są podstawą.
Budowanie wizerunku eksperta
Skorzystanie z usług copywritera jest świetnym rozwiązaniem, gdy chcemy wykreować profesjonalną markę. Merytoryczne treści są naturalną wizytówką, która ukazuje wiedzę i kompetencje firmy. Wraz z tym zwiększa się zainteresowanie ofertową, a stąd niedaleka droga do sfinalizowania transakcji.
Żeby jednak cel się powiódł, potrzebujemy copywritera z dużą wiedzą na temat naszej profesji. Teksty muszą być najwyższych lotów, a co za tym idzie, musimy przygotować się na większe koszty inwestycyjne.
Widzimy zatem, że wybór copywritera zależy ściśle od naszych potrzeb. Kreowanie marki premium wymaga artykułów eksperckich, ale nasze wymagania są zgoła odmienne, gdy potrzebujemy obszernych treści zapleczowych.
Wybór copywritera – na co zwrócić uwagę?
Wiemy już, że udana współpraca z copywriterem zależy od naszych indywidualnych potrzeb oraz wymagań. Możemy jednak wyróżnić kilka fundamentalnych czynników, z którymi powinniśmy się zapoznać niezależnie od charakteru naszego zlecenia.
Decydując się na copywritera musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim umiejętności, stawkę za 1000 znaków oraz moc przerobową.
Termin realizacji
Musimy odpowiedzieć na pytanie, na jaką zwłokę czasową możemy sobie pozwolić przy zapotrzebowaniu na określone tematy. Jeżeli potrzebujemy tekstów „na już”, stawka będzie zazwyczaj większa, a jakość niższa.
Choć działania SEO wymagają publikacji regularnych treści przez długi czas, inaczej wygląda sytuacja, gdy ukazujemy odbiorcom artykuły na temat ostatnich wydarzeń, nowinek bądź trendów. Indeksacja przez wyszukiwarki rządzi się innymi prawami niż ludzkie reakcje na newsy, zatem termin realizacji powinien być dostosowany do tekstów, jakie chcemy publikować.
Jakie są normy?
Trudno powiedzieć, ale na potrzeby ogólnego zarysu możemy przyjąć, że teksty realizowane w ciągu 3 dni są „ekspresowe”.
Ponownie wiele zależy od naszych wymagań. Artykuły prasowane mogą być potrzebne „na wczoraj”, zatem czas realizacji wynosi jeden dzień. W przypadku merytorycznych artykułów blogowych standardem jest publikacja w ciągu tygodnia od momentu otrzymania zlecenia. Im bardziej naukowe treści, tym więcej czasu wymagają ze względu na gromadzenie i analizę rzetelnych materiałów.
Inaczej wygląda sytuacja w zespole. Nasza agencja content marketingu, jako grono zawodowych copywriterów, tworzy nawet kilkaset opisów w ciągu dnia.
Jakość tekstu
Wielu z nas potrzebuje świetnych treści, ale pojawia się pytanie, czy copywriter będzie w stanie je stworzyć. Do opisu branżowych tematów potrzebna jest specjalistyczna wiedza, więc musimy zwrócić uwagę na wykształcenie lub znajomość zagadnień i – przede wszystkim – na portfolio.
Dobry copywriter nie musi kończyć studiów na wszystkich kierunkach – wystarczy umiejętność szukania rzetelnych informacji, a następnie przekucie fachowej nomenklatury w zrozumiałą i atrakcyjną treść. Jeżeli w portfolio figurują chociaż dwa-trzy specjalistyczne artykuły z różnych dziedzin, możemy oczekiwać, że teksty z naszej branży będą stworzone na podobnym poziomie merytorycznym.
Cena
Stawka jest jedną z największych zmiennych w zawodzie copywritera. Ceny tekstu wahają się od 3-4 zł do nawet 100 zł netto za 1000 znaków ze spacjami (zzs). Nie sposób zatem określić idealnej stawki, gdyż za dolny przedział cenowy możemy często kupić nieprofesjonalne treści, a w przypadku górnej granicy często zapłacimy fortunę za niezbyt obszerne teksty, co nadwyręży nasz budżet.
Co więc począć? Najlepszym rozwiązaniem jest zapoznanie się z kwalifikacjami różnych copywriterów, a następnie wybór osoby, która w swoim cenniku oferuje najlepszy współczynnik jakości do ceny. Musimy pamiętać, że stawka jest dość silnie uzależniona od naszych wymagań, dlatego musimy z góry założyć, ile jesteśmy w stanie zapłacić.
Jeżeli zależy nam na świetnych, specjalistycznych treściach, czasami lepiej zapłacić więcej za jeden dobry tekst niż za pięć nijakich. Pamiętajmy, że artykuł czy opis to nie tylko liczba znaków przeliczona na SEO. To także cenne informacje dla klienta, będące świadectwem prawdziwej jakości firmy.
Jedno jest pewne – skutecznych treści nie tworzy się w godzinę. Dużo zależy od naszych wymagań, ale musimy zdawać sobie sprawę, że teksty z górnej półki wymagają czasochłonnego research’u oraz dużej wiedzy. W tym aspekcie nie można iść na skróty, ponieważ żaden rzetelny profesjonalista nie tworzy super promocji i zniżek w stosunku do jego trudnej pracy.
Ilość znaków w miesiącu
Zapotrzebowanie na treści jest kolejną zmienną, która waha się od kilku tysięcy do milionów znaków miesięcznie. Jeżeli zakładamy wysoki budżet inwestycyjny, warto nawiązać współpracę z copywriterem, który ma dostatecznie dużo czasu, by podołać zleceniu.
Większa liczba znaków oznacza szybszy rozwój oraz wzrost firmowego contentu, co przekłada się na lepsze wyniki. Wśród copywriterów istnieją znaczne różnice w mocach przerobowych, dlatego musimy ustalić tę kwestię, kiedy oczekujemy obszernych i licznych tekstów.
Możliwość wystawienia faktury
Niemal dla wszystkich firm istotne jest wystawienie faktury, którą można wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Nie każdy copywriter wystawia ten dokument, więc warto sprecyzować temat rozliczeń przed podjęciem współpracy.
Przeniesienie praw autorskich
Dla dopięcia formalności należy poruszyć kwestię przeniesienia majątkowych praw autorskich. Wraz z nimi przechodzi na zleceniodawcę pełna własność do komercyjnego użytku zamówionych tekstów.
Kontakt
Sprawna komunikacja jest niezmiernie istotna, kiedy zlecenie wymaga krótkiego czasu realizacji. Stały kontakt i szybkie wprowadzanie poprawek to niewątpliwa zaleta, która z pewnością przyda się podczas nadchodzących deadline’ów.
Copywriter – gdzie szukać?
Po określeniu wymagań pojawia się pytanie, gdzie szukać copywritera? Żeby go znaleźć, mamy trzy zasadnicze pola do wyboru:
- strony internetowe,
- portale ogłoszeniowe
- grupy w social media.
Każde z nich ma niewątpliwie swoje plusy i minusy.
Strony internetowe
Copywriterzy, którzy mają swoje strony firmowe, wykazują zwykle większy profesjonalizm, a także cechują się wyższym stopniem organizacji pod kątem obsługi klienta. Co więcej, po zrealizowaniu usługi wystawią fakturę i przeniosą majątkowe prawa autorskie. Jednak podstawowym minusem jest cena, na którą składa się nie tylko wykonana praca, ale i również działania marketingowe. Oczywiście powyższe cechy nie są regułą, ale statystyka sprzyja tym założeniom.
Portale ogłoszeniowe
Portale ogłoszeniowe są miejscem wspólnym dla doświadczonych copywriterów i początkujących freelancerów. Każdy może zamieścić swoją ofertę wraz z przykładowymi tekstami, co daje szerokie pole wyboru potencjalnych kontrahentów. Niestety wraz z tym istnieje możliwość wybrania osób pozbawionych kompetencji, które zapłaciły za promocję swojej oferty.
Grupy w social media
Facebook czy LinkedIn to siedlisko zarówno wielu profesjonalistów, jak i dorabiających studentów. Dychotomia jest zatem odczuwalna i niełatwo złapać dobrą okazję. Nie zmienia to faktu, że możemy trafić na dobrego copywritera w przystępnej cenie. Różnorodność uczestników sprawia jednak, że losowość końcowego efektu jest znacznie większa.
Jeżeli potrzebujemy profesjonalnych i sprawdzonych tekstów, lepiej skłonić się ku zawodowcom, którzy są w branży od długiego czasu. Jeśli jednak mamy bardzo ograniczony budżet lub chcemy zatrudnić copywritera w swojej firmie, być może lepszym rozwiązaniem okaże się początkujący freelancer znaleziony na tematycznej grupie.
Podsumowanie
- Wybór copywritera zależy ściśle od naszych wymagań.
- Wiedza, zaangażowanie oraz stawka to kluczowe czynniki, na które powinniśmy zwrócić uwagę, by zlecenia okazały się zyskowne.
- Nie możemy również pomijać takich kwestii jak kontakt czy możliwość wystawienia faktury.
Współpraca z copywriterem może znacząco przyczynić się do zwiększonych zysków, dlatego warto dokładnie przemyśleć swoją decyzję i poddać swoje oczekiwania gruntownej analizie. Nie ma gotowej odpowiedzi na pytanie, jakiego copywritera wybrać, gdyż dla jednych przedsiębiorców priorytetem będzie jakość, a dla drugich cena.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz