Copywriting i pisanie tekstów – czy to są synonimy?
Bartosz CiesielskiCzy copywriting i pisanie tekstów to jedna czynność pod dwiema nazwami? Choć na logikę mogłoby się tak wydawać, istnieją między nimi zasadnicze różnice.
Copywriting a pisanie tekstów
Na początku musimy zdefiniować oba pojęcia. Jak się okazuje, pierwsze z nich jest zdecydowanie mniej pojemne i odnosi się tylko do materiałów reklamowych.
Copywriting to artystyczny etap w tworzeniu reklam, który polega na tworzeniu sloganów oraz tekstów do publikacji (Wikipedia).
Mówiąc inaczej, jest to pisanie tekstów, ale z konkretnym celem marketingowym, jakim może być sprzedaż, kreowanie wizerunku czy też wzrost widoczności w wyszukiwarce.
Nie musimy rozwijać drugiego pojęcia, gdyż w języku polskim nie brzmi tak tajemniczo – pisanie tekstów jest czynnością znaną wszystkim.
Dlaczego jest to takie ważne?
Niestety brak rozróżnienia tych definicji może rodzić poważne konsekwencje, o których przekonali się niektórzy podatnicy po 1 stycznia 2018 roku.
Właśnie wtedy zmianie uległa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie podwyższoną stawkę uzyskania przychodów mogły otrzymać tylko określone grupy zawodowe. Wśród nich znaleźli się dziennikarze, publicyści, ale… nie copywriterzy! W krótkim czasie namnożyły się wątpliwości, czy usługi copywriterskie można podciągnąć pod jeden z powyższych zawodów, czy też nie. W końcu to również pisanie tekstów, a do rozstrzygnięcia została kwestia finansów oraz rozliczenia podatkowe!
Okazało się jednak, że copywriting nie jest tak szerokim pojęciem, jak się początkowo wydawało. Mówiąc wprost, znacząco się różni od innych pisarskich zawodów.
Zgodnie ze słownikiem PWN działalność publicystyczna polega na tworzeniu wypowiedzi obejmujących aktualne tematy, a także przedstawiające wyraźne poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, prowokacyjnym lub tendencyjnym.
Jak widać, o marketingu czy reklamie nie ma ani słowa. Zatem copywriting i pisanie tekstów nie są tożsamymi pojęciami, lecz pierwsze jest elementem drugiego.
Pisanie tekstów – copywriting w ogólnym znaczeniu
Warto jednak zaznaczyć, że zachodnie pojęcia są plastyczne i wciąż się formują – do tej pory copywriter nie doczekał się własnego PKD, a nowelizacja ustaw notorycznie go pomija. Może więc minąć trochę czasu, zanim copywriting stanie się powszechnie znanym i szanowanym zawodem, który nie będzie mylony z pisaniem tekstów na zamówienie.
Póki co dla wielu osób wciąż może znaczyć to samo i trudno im się dziwić – popularność takich zawodów dopiero narasta.
Oceń artykuł:
Bartosz Ciesielski
Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.Twój komentarz został dodany i czeka na zatwierdzenie.
Ostatnio na blogu
Podobne wpisy
Zobacz także
Profesjonalne teksty biznesowe
Darmowa wycenaPopularne artykuły
Sekcja copywritingu
Zbuduj karierę z Content Writer
Sprawdź oferty pracySekcja content marketingu
Sekcja e-commerce
Sekcja marketingu
Wszystkie kategorie
Praktyczny
kurs
copywritingu
Dodaj komentarz