Copywriting i pisanie tekstów – czy to są synonimy?

Spis Treści:

Czy copywriting i pisanie tekstów to jedna czynność pod dwiema nazwami? Choć na logikę mogłoby się tak wydawać, istnieją między nimi zasadnicze różnice.

Copywriting a pisanie tekstów

Na początku musimy zdefiniować oba pojęcia. Jak się okazuje, pierwsze z nich jest zdecydowanie mniej pojemne i odnosi się tylko do materiałów reklamowych.

Copywriting to artystyczny etap w tworzeniu reklam, który polega na tworzeniu sloganów oraz tekstów do publikacji (Wikipedia).

Mówiąc inaczej, jest to pisanie tekstów, ale z konkretnym celem marketingowym, jakim może być sprzedaż, kreowanie wizerunku czy też wzrost widoczności w wyszukiwarce.

Nie musimy rozwijać drugiego pojęcia, gdyż w języku polskim nie brzmi tak tajemniczo – pisanie tekstów jest czynnością znaną wszystkim.

Dlaczego jest to takie ważne?

Niestety brak rozróżnienia tych definicji może rodzić poważne konsekwencje, o których przekonali się niektórzy podatnicy po 1 stycznia 2018 roku.

Właśnie wtedy zmianie uległa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie podwyższoną stawkę uzyskania przychodów mogły otrzymać tylko określone grupy zawodowe. Wśród nich znaleźli się dziennikarze, publicyści, ale… nie copywriterzy! W krótkim czasie namnożyły się wątpliwości, czy usługi copywriterskie można podciągnąć pod jeden z powyższych zawodów, czy też nie. W końcu to również pisanie tekstów, a do rozstrzygnięcia została kwestia finansów oraz rozliczenia podatkowe!

Okazało się jednak, że copywriting nie jest tak szerokim pojęciem, jak się początkowo wydawało. Mówiąc wprost, znacząco się różni od innych pisarskich zawodów.

Przykład:

Zgodnie ze słownikiem PWN działalność publicystyczna polega na tworzeniu wypowiedzi obejmujących aktualne tematy, a także przedstawiające wyraźne poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, prowokacyjnym lub tendencyjnym.

Jak widać, o marketingu czy reklamie nie ma ani słowa. Zatem copywriting i pisanie tekstów nie są tożsamymi pojęciami, lecz pierwsze jest elementem drugiego.

Pisanie tekstów – copywriting w ogólnym znaczeniu

Warto jednak zaznaczyć, że zachodnie pojęcia są plastyczne i wciąż się formują – do tej pory copywriter nie doczekał się własnego PKD, a nowelizacja ustaw notorycznie go pomija. Może więc minąć trochę czasu, zanim copywriting stanie się powszechnie znanym i szanowanym zawodem, który nie będzie mylony z pisaniem tekstów na zamówienie.

Póki co dla wielu osób wciąż może znaczyć to samo i trudno im się dziwić – popularność takich zawodów dopiero narasta.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu