Dobra strategia reklamowa – dlaczego warto ją mieć?
Zapewne za każdym razem, gdy planujesz odwiedzić nowe miejsce daleko od domu, zabierasz ze sobą nawigację lub, w wersji bardziej tradycyjnej, mapę. W świecie marketingu rolę mapy pełni strategia reklamowa – rozpoczęcie jakichkolwiek działań marketingowych bez strategii kończy się zwykle stratą czasu i pieniędzy. Czym jest więc dobra strategia reklamowa i jakie przynosi korzyści?
Czym jest strategia reklamowa?
Wiele osób myli strategię reklamową z celami biznesowymi lub misją firmy. Dlatego, aby uniknąć nieporozumień, wyjaśnijmy, czym tak naprawdę jest strategia reklamowa.
Strategia reklamowa firmy to dokument będący kluczem do zrozumienia jak firma powinna operować w różnych płaszczyznach marketingowych.
Opisuje przedsiębiorstwo, jego otoczenie biznesowe, klientów i plan, który pozwoli zrealizować cele strategii marketingowej. Jest to proces, który pozwala firmie skupić się na dostępnych zasobach i jednocześnie zmaksymalizować możliwości ich wykorzystania.
Strategia reklamowa opisuje ścieżkę postępowania i zasad, którymi powinna kierować się firma, aby zmaksymalizować stopę zwrotu z działań reklamowych. Pamiętaj jednak, że strategia reklamowa to nie to samo co plan marketingowy czy harmonogram działań!
Jakie są elementy strategii reklamowej?
Każda dopracowana strategia reklamowa powinna składać się z trzech kluczowych elementów – etapów.
- Pierwszym z nich jest analiza rynku, uwarunkowań, oczekiwań klientów. Powinna ona objąć zebranie wszystkich informacji, które mogą stać się kluczowe przy podejmowaniu działań marketingowych. W strategii reklamowej nie ma miejsca na przeczucia i przypadki, zastępują je szczegółowe dane na temat otoczenia, konkurencji i ścieżki zakupowej klientów.
- Drugim elementem strategii reklamowej jest stworzenie oferty rynkowej opartej na strategii produktu. Na tym etapie projektujemy ofertę i wizerunek firmy. Celem tego etapu jest wyróżnienie się w świadomości rynku docelowego.
- Ostatni etap to komunikacja, czyli opracowanie kanałów, którymi dotrzemy do potencjalnych klientów i sposób, w jaki przekonamy ich, że produkt jest odpowiedzią na ich potrzeby.
Cele strategii reklamowej
Określenie celów jest niezbędne do stworzenia strategii reklamowej. Warto jednak pamiętać, że inaczej wygląda strategia planowana na dni, a inaczej strategia reklamowana planowana na kolejnych kilka lat. Niezależnie od czasu, cele strategii reklamowej zgodnie z koncepcją SMART (specific, measurable, achievable, relevant, time-bound) powinny być:
- Konkretne, czyli zrozumiałe i jednoznaczne.
- Mierzalne, czyli pozwalające zmierzyć się za pomocą liczb.
- Osiągalne, czyli możliwe do zrealizowania.
- Istotne, czyli ważne dla osób je wyznaczających i całej organizacji.
- Ograniczone w czasie, czyli dokładnie określone w czasie, w jakim planujemy je zrealizować.
Cele reklamowe firmy są elementem składowym celów marketingowych, wynikają z nich jako z celów o charakterze nadrzędnym. Ich zadaniem jest odpowiedź na pytanie, dlaczego w danej organizacji stosuje się kampanie reklamowe i co chce się dzięki nim osiągnąć.
Określenie celów reklamowych pozwala też odpowiedzieć na pytanie, co należy zrobić, aby osiągnąć cele marketingowe i jak zbudować kampanię reklamową. Cele reklamowe mogą przybierać charakter celów sprzedażowych lub komunikacyjnych.
Przeczytaj również
Dlaczego potrzebujesz strategii reklamowej?
Możliwości i reklamy i marketingu rozwijają się coraz dynamiczniej. Firmy i ich właściciele są bardziej świadomi znaczenia reklamy dla rozwoju organizacji.
Strategia reklamowa pozwala wszystkim pracownikom zrozumieć idee marki i oferowane przez nią produkty. Dzięki temu wszystkie działania reklamowe są uporządkowane, spójne i przeprowadzane w odpowiednim czasie. Jakie są najważniejsze korzyści z dobrze przygotowanej strategii reklamowej?
- Komunikacja wewnątrzfirmowa jest spójna i transparentna – częstym problemem firm jest brak porozumienia między działami organizacji. Strategia reklamowa, która jest spisana i zaakceptowana przez wszystkich zaangażowanych, pozwala na bardziej efektywną realizację działań. Wspomaga to tworzenie spójnego wizerunku firmy.
- Produkty są lepiej dopracowane, więc lepiej się sprzedają – elementem strategii reklamowej jest szczegółowe badanie rynku i konkurencji. Odpowiednio przeprowadzona analiza pozwala na tworzenie produktu lepiej dopasowanego do oczekiwań klientów, a jednocześnie doskonale dopasowanego do możliwości firmy. Badania rynku pozwalają też na opracowanie optymalnej strategii komunikacji kierowanej do konkretnych grup odbiorców. Firma z przemyślaną i spisaną strategią reklamową pozyskuje więcej klientów i ma lepsze wyniki sprzedażowe.
- Większa satysfakcja klientów – strategia reklamowa obejmuje nie tylko dotarcie do nowych grup odbiorców, ale również strategię opieki nad obecnymi, budowanie ich lojalności i zaangażowania.
Przeczytaj również
Dobra strategia reklamowa, czyli jaka?
Wiemy już, czym jest strategia reklamowa i jakie korzyści biznesowe może przynieść firmie. Kiedy jednak można powiedzieć, że strategia reklamowa jest dobra? Jakie cechy powinna mieć dobrze opracowana strategia reklamowa?
Przede wszystkim, zawsze powinna uwzględniać konkretny cel. Firmy często mają z tym problem, co nierzadko kończy się porażką kampanii reklamowych. Zanim rozpoczniesz działania reklamowe, postaw sobie konkretne, mierzalne cele. Może to być np. zyskanie współczynnika rozpoznawalności w grupie docelowej na poziomie 60%. Cel określony jako np. zwiększenie udziałów w rynku to zdecydowanie za mało.
Czym jeszcze powinna charakteryzować się dobra strategia reklamowa? Powinna być realizowana krok po kroku. Wybór odpowiednich narzędzi, niemarnowanie budżetu na bezsensowne działania, ostrożne stawianie kolejnych kroków – to podstawa.
Wreszcie, dobra strategia reklamowa powinna dopuszczać niestandardowe, odważne działania. Choć większość przedsiębiorców stawia raczej na sprawdzone, bezpieczne rozwiązania, osiągnięcie celów powinno wiązać się z wyjściem ze strefy komfortu, a czasem nawet z budowaniem wizerunku marki praktycznie od nowa.
Podsumowanie
- Strategia reklamowa firmy to kierunek, w jakim organizacja chce podążać, aby realizować cele marketingowe.
- Jest to dokument, który powinien znaleźć się w każdym przedsiębiorstwie, nie tylko dużej korporacji, ale i małej, lokalnej firmie, która chce dynamicznie się rozwijać i zdobywać nowych klientów, jednocześnie budując lojalność już istniejących.
- Dobrze opracowana strategia reklamowa w dużym stopniu przyczynia się do rozwoju firmy i zwiększenia jej przychodów. Choć stworzenie strategii reklamowej wymaga ogromnej ilości danych, warto poświęcić czas na jej dopracowanie.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz