Dobry artykuł – jak go napisać?

Spis Treści:

Wiedza o tym, jak napisać dobry artykuł, może znacząco wpłynąć na uzyskiwane efekty. Współczesne teksty nie są bowiem zwykłymi notatkami, lecz spełniają szereg warunków. Jakich? O tym piszemy w poniższym artykule.

Co wpływa na dobry artykuł?

Skuteczna treść zawsze bierze pod uwagę założone cele marketingowe, a także grupę odbiorców, aby przekaz był klarowny i dostosowany do potrzeb czytelników.

Niezmienne cechy dobrego artykułu to:

  • kreatywność
  • unikalność
  • przejrzystość
  • rzetelność

Co więcej, biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej tekstów trafia do Internetu, kolejnym ważnym elementem staje się dostosowanie treści do wymagań wyszukiwarek. Takie zabieg jest wykonywany w ramach copywritingu SEO i wciąż zyskuje na znaczeniu.

Jak napisać dobry artykuł?

Tworzenie odpowiedniego artykułu jest kilkuetapowym procesem, na który składa się:

Widzimy, że sam proces pisania jest końcowym elementem całego zadania. Wcześniejsze kroki są nie mniej ważne, dlatego przyjrzyjmy się im dokładniej.

Wpadnij na pomysł

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić, prawda? Niekoniecznie, ponieważ obecnie Internet oferuje wiele narzędzi wspierających kreatywność copywritera. Najpopularniejszym z nich jest AnswerThePublic, który na podstawie frazy kluczowej generuje wiele propozycji tematów.

Jeśli więc chcesz napisać artykuł, ale głowisz się, od czego zacząć – najpierw sprecyzuj ciekawy temat, który będzie punktem odniesienia. Najlepiej, aby był dość często wyszukiwany i stosunkowo mało konkurencyjny. Brzmi to jak marzenie, ale całe szczęście, można je zrealizować – w tym celu należy określić odpowiednie frazy, które omówimy w kolejnym etapie.

Wybierz słowa kluczowe

Słowa kluczowe to wyrazy, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę. Wybór odpowiedniej frazy pozwoli zatem wyświetlać artykuł większej ilości osób.

Słowo kluczowe

Niestety wraz z dużą popularnością rośnie szansa, że inne firmy również będą o nią walczyć – należy więc iść na swego rodzaju kompromis i wybrać słowo kluczowe o korzystnej proporcji. Mówiąc inaczej, zbyt ogólna fraza będzie konkurencyjna, co opóźni lub uniemożliwi uzyskanie widoczności artykułu, z kolei zbyt niszowa fraza nie będzie generować żadnego ruchu na stronie.

Możesz przeprowadzić ten zabieg na dwa sposoby. Pierwszy z nich to wyszukiwanie manualne, które polega na wpisaniu danej frazy i określeniu konkurencyjnych stron. Jeśli pojawiają się duże portale, to znak, że słowo jest zbyt krótkie, więc należy je rozszerzyć. Możesz to łatwo zrobić, zerkając na gotowe propozycje od Google.

Propozycje rozbudowania słów kluczowych o nowe wyrazy.

Drugi sposób jest bardziej „profesjonalny” i polega na skorzystaniu z wyszukiwarki słów kluczowych, czyli mówiąc dokładniej, z dedykowanego narzędzia, które określa popularność i konkurencyjność fraz na podstawie konkretnych danych liczbowych. To rozwiązanie jest zdecydowanie dokładniejsze, lecz wiąże się z kosztami zakupu programu.

Zaplanuj budowę

Przejrzysta struktura informacji jest kluczowa, aby artykuł był atrakcyjny i dobrze pozycjonowany. W tym celu należy sprecyzować, jakie wiadomości są najważniejsze, by następnie na ich podstawie prawidłowo rozpisać nagłówki pod SEO.

Panuje tu dość prosta zasada: nadrzędne zagadnienie (tytuł) składa się z podrzędnych informacji (nagłówków H2), które są opisywane przez mniejsze nagłówki H3 itd.

Przykład:

Jako główny przedmiot rozważań określmy frazę „Jakie buty do biegania wybrać”. Podrzędne nagłówki, które odnoszą się do tytułu, to „buty letnie” i „buty zimowe” – wszak wybór obuwia zależy m.in od pory roku, więc warto rozgraniczyć owe informacje. Następnie możemy uszczegółowić zagadnienie „buty letnie” dodając mniejsze nagłówki „buty letnie do 200 zł” i „buty letnie powyżej 200 złotych”. Dzięki temu dodatkowo zawężamy informacje do określonego przedziału cenowego, poszerzając zakres słów kluczowych, na jakie może zostać wyszukany artykuł.

Po co dodawać nagłówki?

Tak ułożona struktura pod SEO przynosi szereg korzyści.

Po pierwsze, użytkownicy mogą łatwiej odnaleźć potrzebne informacje. Jeśli ktoś szuka letnich butów do biegania w budżecie 100 złotych, nie musi czytać całego artykułu, lecz wystarczy, że zapozna się z tym jednym nagłówkiem. Dzięki temu oszczędzi czas, a strona wywrze na nim lepsze wyrażenie, wpływając na efekty wizerunkowe. Po drugie – jak już wspomnieliśmy – stosowanie słów kluczowych w wielu odmianach poprawia widoczność artykułu. Z tego względu rozszerzenie frazy może generować dodatkowy ruch na stronie.

Chciałoby się rzec, dwie pieczenie na jednym ogniu. Bez wątpienia dobry artykuł musi zawierać poukładane nagłówki, które zagwarantują przejrzystą strukturę treści.

Napisz dobry artykuł

Na tym etapie mamy sprecyzowany tytuł, fraz kluczowe, a także nagłówki. Nie pozostaje nic innego, jak rozpocząć pisanie dobrego artykułu! Jest to najbardziej oczywisty etap, o którym – jak na ironię – możemy powiedzieć najmniej. Wynika to z faktu, że profesjonalny artykuł będzie wyglądał inaczej dla każdej firmy. Jest to ściśle związane z określoną grupą docelową, branżą oraz zakresem poruszanych informacji.

Można jednak przyjąć, że dobry artykuł to taki, który spełnia wszystkie cechy wymienione na początku. Co więcej, powinien być poprzedzony researchem, aby tworzyć treści wyłącznie na podstawie rzetelnych źródeł. Bibliografia pod tekstem jest mile widziana zarówno przez czytelników, jak i przez algorytmy wyszukiwarek.

Jeśli chcesz zobaczyć, jak wyglądają profesjonalne treści w praktyce, sprawdź nasze copywriterskie portfolio.

Wykonaj optymalizację SEO

Ostatnia czynność w tworzeniu artykułu to nic innego, jak zespół kilku cech, które trzeba zrealizować, aby zmaksymalizować widoczność w wyszukiwarce. Zaliczamy do nich:

Oprócz tego warto wykonać formatowanie, czyli dodać akapity, pogrubić najważniejsze informacje, wyróżnić definicje itd. Atrakcyjny artykuł będzie zawsze lepiej oceniany od zwykłego tekstu pozbawionego kolorów.

Podsumowanie

  • Tworzenie profesjonalnego artykułu to wieloetapowy proces, w którym najważniejsze role odgrywają: zachęcający tytuł, trafne słowa kluczowe, przejrzysta struktura informacji, rzetelna i ciekawa treść, a także optymalizacja pod kątem pozycjonowania.
  • Wykonanie tych kroków pozwoli na zmaksymalizowanie efektów biznesowych.
  • Dobry artykuł może znacząco wpłynąć na wyniki sprzedażowe, ale wpierw trzeba go odpowiednio napisać. Mamy nadzieję, że po tym poradniku wiesz już, jak to zrobić.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu