Google Knowledge Graph – co to jest graf wiedzy Google?

Spis Treści:

Google Knowledge Graph – po polsku graf wiedzy lub wykres wiedzy Google – jest kolejną innowacją, która usprawnia wyszukiwanie. Chociaż funkcja ta została wdrożona już jakiś czas temu, a dokładnie w 2012 roku (język polski obsługuje od maja 2013 r.), to warto przyjrzeć się jej bliżej ze względu na korzyści, jakie dzięki niej można uzyskać. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest Google Knowledge Graph i jak z niego korzystać. Dzięki tej wiedzy być może i Twoja witryna, bez ponoszenia zbędnych kosztów, znajdzie się na szczycie listy wyników wyszukiwania. Zapraszamy do lektury.

Co to jest Google Knowledge Graph?

Funkcja Google Knowledge Graph jest widoczna dla użytkownika, jako panel wiedzy Google (Knowledge Panel Google) – okno z istotnymi informacjami, zdjęciami, grafikami, które jest jedynie jej wizualizacją. Nie należy zatem tych dwóch pojęć traktować jako tożsame. Panel ten znajduje się po prawej stronie ekranu, na początku listy wyników wyszukiwania SERP (Search Engine Results Page), tak jak widać to poniżej.

Google Knowledge Graph (agencja Content Writer)- screen

W karcie lub panelu wiedzy zawarte są nie tylko informacje dotyczące firmy, osoby, organizacji itd., ale i powiązane tematy wyszukiwań. Zauważyć też można np. fragment dodany przez Content Writer, który jest przykładem wykorzystania możliwości ingerencji (dodawania informacji, zgłaszania uwag i nieprawidłowości) w treść panelu przez uprawniony do tego podmiot. Dodatkowo nie będąc autoryzowanym przedstawicielem podmiotu, którego dotyczy panel, można przesyłać opinie i proponować zmiany, które zostaną zweryfikowane przez Google.

Wracając do właściwego tematu, czyli określenia istoty wykresu wiedzy, zdefiniujmy w kilku słowach, czym on właściwie jest.

Google Knowledge Graph to baza wiedzy, zawierająca miliardy powiązanych ze sobą informacji na temat osób, miejsc, organizacji, rzeczy, które są wyszukiwane, łączone i udostępniane publicznie, w panelu wiedzy Google przez algorytmy wyszukiwarki.

Dlatego właśnie nie należy mylić lub używać zamiennie terminów panel i graf wiedzy. Wykres wiedzy Google bowiem obsługuje i tworzy Knowledge Panel Google, jest on wykorzystywany również np. w interaktywnej usłudze Asystent Google oraz aplikacji Google Discover na urządzeniach mobilnych, a także stanowi zaplecze narzędzia Google Trends.

Jaki jest cel tworzenia wykresu wiedzy Google?

Misją Google jest zaprezentowanie w ten relatywnie szybki sposób, zweryfikowanych jako fakty,  kluczowych, posegregowanych, aktualnych i sprawdzonych odpowiedzi. Twórcy przeglądarki dążą do uzyskania jak najdokładniejszych, „połączonych wyników wyszukiwania”, skojarzonych z  uporządkowanymi zbiorami danych własnej bazy wiedzy Google, którą jest graf wiedzy. Uskuteczniają te działania, systematycznie aktualizując algorytmy wyszukiwarki.

Skąd pozyskiwane są dane do grafu wiedzy Google?

Informacje w grafie wiedzy pozyskiwane są ze źródeł publicznych o wysokim autorytecie np. CIA World Factbook, Wikidane, Wikipedia i wielu innych, także licencjonowanych danych takich jak: ceny akcji, wyniki sportowe czy prognozy pogody. Fakty gromadzone w bazie Google pochodzą również bezpośrednio od właścicieli treści, którzy to notabene mogą proponować zmiany w panelu wiedzy po wcześniejszym zgłoszeniu do tego praw.

Zasady działania Google Knowledge Graph

W odróżnieniu od Direct Answers (Answer Box, Featured snippets) znajdującego się bezpośrednio nad SERP, który kieruje nas do pojedynczej strony, wykres wiedzy jest wynikiem zestawienia różnych źródeł informacji kojarzonych przez wyszukiwarkę z utworzonym zapytaniem.

Graf wiedzy wykorzystuje połączone dane strukturalne, którymi są np. metadane – tytuł, opis strony – ale nie tylko. Oznaczenie uporządkowanych danych pozwala wyszukiwarce określić specyfikę strony i umieścić ją we właściwym miejscu w wykresie wiedzy.

Kluczową rolę w prawidłowym działaniu Google Knowledge Graph odgrywa zrozumienie przez przeglądarkę znaczenia semantycznego informacji, a nie tylko ustalenie obecności fraz lub słów, powiązanych z wyszukiwanym tematem.

Sami użytkownicy, którzy tworzą zapytania i publikują treści, przyczyniają się do rozbudowy bazy wiedzy i udoskonalenia działania systemu wykresu wiedzy, który jest połączeniem tejże bazy i algorytmów wyszukiwarki, w tym sztucznej inteligencji (AI), a dokładniej elementu głównego algorytmu, jakim jest algorytm uczenia maszynowego – RankBrain i jego rozszerzenie BERT.

Jak włączyć graf wiedzy?

Wcześniej wyjaśniliśmy różnicę między grafem a panelem wiedzy. Wiadomo, że Twoim głównym celem jest dostanie się właśnie na tenże panel. Musisz jednak poznać przesłanki, jakimi kieruje się system Google Knowledge Graph, weryfikując i umieszczając w karcie wiedzy informacje powiązane z wyszukiwanym tematem, jakim w tym przypadku będzie Twoja działalność.

Panel wiedzy Google generowany jest algorytmicznie, zatem nie masz żadnej pewności, że Twoja witryna zostanie wyświetlona, jako jedno ze źródeł informacji wykresu wiedzy. Pomimo tego możesz pomóc wyszukiwarce w zrozumieniu specyfikacji i szybszym odnajdywaniu Twojej strony na kilka różnych sposobów, które podzieliliśmy na dwie grupy i przedstawiamy poniżej.

Zoptymalizuj witrynę do wykresu wiedzy Google

W pierwszej kolejności wskazane jest, abyś zsynchronizował swoją witrynę z wyszukiwarką. Załóż konto, zweryfikuj je i powiąż z usługami i profilami Google. Teraz możesz „włączyć” graf wiedzy Google, czyli zoptymalizować swoją stronę do wymagań wyszukiwarki, dotyczących wykresu wiedzy w następujący sposób:

  • Prześlij mapę swojej witryny do Google Search Console – zweryfikuj również swoje prawa do panelu, pozwoli Ci to zgłaszać zmiany w karcie wiedzy;
  • Oznacz etykietami dane strukturalne (meta tytuł, opis itd.) – nie zapomnij o frazach kluczowych w meta tagach;
  • Zoptymalizuj swoje treści – twórz content zgodnie z SEO i zadbaj o UX.

Dokładne wytyczne dotyczące tych czynności przedstawia sama wyszukiwarka w swoich materiałach poradnikowych. Wiele cennych informacji możesz uzyskać również z naszego bloga. Dodatkowo tworząc stronę np. na platformie WordPress, przydatna okaże się wtyczka Yoast SEO, która pomoże przebrnąć przez proces optymalizacyjny.

Zdobądź potwierdzenie wiarygodności dla Google Knowledge Graph

Wyszukiwarka ocenia wartość strony na podstawie cytowań oraz odwołań z innych stron.

Poszerzając zasięg własnej witryny, zbudujesz swój autorytet w danej dziedzinie, co umocni Twoją pozycję w bazie wiedzy Google i zwiększy prawdopodobieństwo umieszczenia witryny w karcie wiedzy.

Możesz to osiągnąć, stosując się do poniższych sugestii:

1. Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Połącz swoją firmę z profilami w social media i zweryfikuj je, upewnij się, że wszędzie umieściłeś poprawne i spójne informacje o sobie i swojej firmie. W ten prosty sposób zbudujesz linkowanie, a nawet uzyskasz darmowy User Generated Content. Bądź obecny szczególnie w takich serwisach jak:

  • LinkedIn;
  • Facebook;
  • Twitter;
  • YouTube.

2. Zarejestruj się w usłudze Google Moja Firma 

Uzupełnij dane firmy i dodaj informacje o swojej lokalizacji w mapach Google (lokalny panel wiedzy).

3. Stwórz lub zaktualizuj swój wpis bądź stronę w Wikipedii i Wikidanych 

Nie jest to proste zadanie i Twoja obecność w internetowej encyklopedii nie jest niezbędna do znalezienia się w grafie wiedzy, aczkolwiek wzmianki o Tobie na Wikipedii, która jest autorytatywnym źródłem informacji dla Google Knowledge Graph, będą bardzo pomocne.

4. Zbieraj opinie od klientów 

Komentarze i bezstronne opinie działają na dwóch płaszczyznach – znacznie zwiększą zaufanie klientów, a zarazem sprawią, że Google uzna Twoją firmę za wiarygodną i zweryfikuje jej autentyczność niezależnymi źródłami.

Przyjęto, że wskazane jest uzyskać około trzydziestu źródeł potwierdzeń, aby stać się autorytatywną marką w grafie wiedzy. Nie jest to jednak ścisłą regułą, a najważniejszą kwestią jest spójność i wiarygodność źródeł uwierzytelniających.

Zalety i wady Google Knowledge Graph

Pomimo tego, że panel wiedzy Google jest praktycznie darmowym billboardem dla Twojej osoby lub działalności, może przysporzyć Ci kilku utrapień. O wadach i zaletach dostania się do grafu wiedzy Google powiemy w tej części artykułu.

Zalety

  • Uzyskasz pozycję zero w wynikach wyszukiwania, tuż obok Direct Answer.
  • Szybko dotrzesz do użytkowników i zaprezentujesz w jednym miejscu wszystkie istotne informacje.
  • Wzmocnisz swój autorytet i zdobędziesz zaufanie potencjalnych klientów.
  • Polepszysz wygodę klientów, którzy bezpośrednio z panelu wiedzy mogą dokonywać działań konwertujących (zamawianie usług, zakup towaru, rezerwacja terminu itp.).
  • Zwiększysz ruch na stronie – interesanci zachęceni Twoimi opiniami, ocenami w karcie szybciej nawiążą z Tobą kontakt i odwiedzą stronę.
  • Google szybciej zrozumie specyfikację witryny zoptymalizowanej do grafu wiedzy i powiąże z nią inne podmioty.
  • Zwiększą się szanse na pojawienie się zapytań w wyszukiwaniu głosowym, czyli w języku naturalnym.

Wady

  • Zwiększają się puste wyszukiwania – użytkownik zaspokoi swoją wiedzę informacjami z panelu, nie odwiedzając Twojej witryny.
  • Informacje na karcie wiedzy mogą wprowadzać klienta w błąd, będą nieaktualne bądź mało konkretne, co może zniechęcić internautę do dalszych działań.

Jednak z uwagi na znaczne korzyści, jakich dostarcza graf wiedzy, warto poświęcić czas i włożyć nieco pracy w działania pozwalające znaleźć się w tej cennej bazie informacji.

Podsumowanie:

  • Wyciągając wnioski z niniejszego artykułu, możemy z całą pewnością stwierdzić, że jak zwykle to właśnie dobry content zapewni Ci sukces.
  • Zarówno użytkownicy, jak i algorytmy Google współtworzące Google Knowledge Graph cenią ponad wszystko wartościowe treści.
  • Warto więc publikować aktualne, merytoryczne teksty, oznaczać dane zgodne z prawdą i dziedziną działalności, unikać spamu i kopiowania treści, wystrzegać się w danych uporządkowanych zawartości niedozwolonych, reklam itd.
  • Trzymając się tych kilku zasad i uzupełniając je działaniami wcześniej wymienionymi w tym artykule, Twoja praca zostanie doceniona przez Google, a Twoja witryna stanie się kolejną jednostką informacji w grafie wiedzy Google.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Rafał Janek

Rafał z wykształcenia jest technikiem ekonomistą oraz magistrem prawa. Nie pracował jednak w swoich wyuczonych zawodach, co nie znaczy, że pojęcia mikro i makro ekonomii oraz zasada „Ignorantia iuris nocet” są mu obce. Zdobył natomiast doświadczenie i przydatne umiejętności w wielu innych branżach takich jak: stolarstwo, ślusarstwo, montaż instalacji elektrycznych, transport i magazynowanie czy mechanika pojazdowa, co okazało się przydatne w copywritingu. Jest diabetykiem, więc siłą rzeczy wszystko, co związane z cukrzycą oraz jej leczeniem, czyli wiedza na temat zdrowego trybu życia i prawidłowego odżywiania, musi być mu doskonale znane i aktualizowane. Jego hobby to wędkarstwo (nie tylko w niedzielę i święta) oraz gry RPG Fantasy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

23.07.2021 E-commerce
23.07.2021 Content Marketing
22.07.2021 E-commerce
21.07.2021 Pozycjonowanie
20.07.2021 Marketing
20.07.2021 Pozycjonowanie
19.07.2021 Copywriting
19.07.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy