Jak napisać poradnik, który przyciągnie tłumy?

Spis Treści:

Content marketing cały czas rośnie w siłę, dlatego już nikt nie ma wątpliwości, że dobry poradnik może zwiększyć liczbę klientów. Aby jednak osiągnąć efekty, konieczne jest odpowiednia jakość. Bez obaw – poniżej omówimy, jak napisać poradnik, który będzie skuteczny pod kątem marketingowym.

Czym jest poradnik?

Wszyscy intuicyjnie wiemy, o co chodzi, więc nie będziemy się rozwodzić w trudnych definicjach. Mówiąc ogólnie, poradnik to tekst zawierający porady. Możemy jednak rozróżnić dwie podstawowe formy, które są obecne w Internecie:

  • E-booki – tutaj poradnik traktowany jest jako obszerna książka, zawierająca zbiór wskazówek z danej dziedziny.
  • Artykuły blogowe – w tym przypadku poradnik jest rodzajem wpisu, który wyjaśnia obrane zagadnienie na łamach bloga.

Zajmiemy się szczegółowo drugą formą, ponieważ tworzenie e-booków omawialiśmy już w odrębnym artykule.

Jak napisać poradnik – krok po kroku

Czas przejść do omówienia najważniejszych działań, jakie należy podjąć przy tworzeniu poradnika.

Sprecyzuj frazy kluczowe

Artykuł poradnikowy trafi na bloga, a więc weźmie udział w pozycjonowaniu strony. Warto zatem zadbać o trafne słowa kluczowe, które pozwolą wygenerować większy ruch organiczny. Dzięki temu treść dotrze do liczniejszych odbiorców. W tym celu można skorzystać z narzędzi analitycznych bądź zrobić analizę na własną rękę.

Wymyśl atrakcyjny tytuł

Odpowiednie zatytułowanie poradnika to kolejny krok do sukcesu – wraz z tym więcej osób sięgnie po lekturę.

Im więcej czytelników, tym łatwiej będzie zrealizować założone cele marketingowe, np. zachęcić do skorzystania z oferty bądź zbudować wizerunek eksperta.

Pomysł na artykuł może wydawać się nieuchwytny, bo w końcu kreatywności nie da się wymusić. Nic bardziej mylnego – tutaj również możemy skorzystać z pomocy narzędzi, takich jak AnswerThePublic. Tworzą one rozmaite propozycje na podstawie słowa kluczowego. Jeśli więc przeszliśmy krok pierwszy, wymyślenie tytułu będzie znacznie łatwiejsze!

Zadbaj o zachęcający wstęp

Pierwsze zdania są kluczowe, by przyciągnąć odbiorców do przeczytania poradnika.

Należy je ułożyć w taki sposób, by określały zarys tekstu, lecz nie dawały żadnych odpowiedzi. Słowem, muszą zasiać wątpliwości, aby pozostawić w czytelnikach chęć doinformowania. To podstawowa sztuczka psychologiczna, wykorzystywana nagminnie na popularnych portalach informacyjnych.

Przy okazji dodamy, że we wstępie warto umieścić również frazę kluczową, gdyż taka praktyka może wykazywać korzystny wpływ na pozycjonowanie.

Pisz treściwie

Współcześni odbiorcy nie cierpią na niedobór, lecz nadmiar informacji. Z tego względu istotna jest zwięzła forma o wysokiej jakości. Ten wymóg jest dodatkowo podkręcony przez charakterystykę poradnika, który ma przede wszystkim prezentować konkretne wskazówki. Zatem obszerne formy literackie nie są w tym miejscu wskazane.

Długość poradnika jest też po części podyktowana branżą. Specjalistyczne profesje, takie jak medycyna czy prawo, wymagają, aby niemal każde zdanie było rzeczowe i poparte zewnętrznymi źródłami. Z kolei tematyka modowa lub marketingowa oferują znacznie więcej miejsca na dodatkowe przemyślenia autora.

Uporządkuj informacje za pomocą nagłówków

Przejrzysta struktura jest kluczowa zarówno dla komfortu czytelnika, jak i optymalnych wyników SEO. Aby ją osiągnąć, należy dodawać nagłówki, które ułożą treści według określonej hierarchii. W ten sposób łatwiej będzie kierować się zasadą pisania tekstu „od ogółu do szczegółu”, a odbiorcy szybciej odszukają pożądane informacje.

Dodaj podsumowanie

Przy planowaniu, jak napisać dobry poradnik, zebranie wszystkich wniosków w całość to świetny pomysł, by zwiększyć jego jakość. Takie zagranie ułatwi memoryzację wśród czytelników, posłuży jako streszczenie tekstu, a także będzie okazją do zamieszczenia kolejnych słów kluczowych.

Taką samą funkcję może spełnić FAQ, czyli zestaw pytań i odpowiedzi. Co więcej, ten element pozwala użyć długich fraz kluczowych (long tail), które dodatkowo poprawią widoczność poradnika w wyszukiwarce.

Wykonaj optymalizację SEO

Poradnik nie będzie skuteczny pod kątem marketingowym, gdy nikt nie będzie go czytał.

Kosztuje on wiele czasu i energii, dlatego warto położyć szczególny nacisk na to, by dotarł do odbiorców. W tym pomoże nam optymalizacja tekstu pod SEO, w tym między innymi:

Podsumowanie

  • Profesjonalny poradnik może wygenerować wiele korzyści biznesowych, takich jak pozycjonowanie czy poprawa wizerunku.
  • Ten rodzaj treści można stosować zarówno w artykułach blogowych, jak i w książkach oraz e-bookach.
  • Oprócz zwięzłej, wartościowej treści należy zadbać również o takie elementy jak chwytliwy tytuł, przyciągający wstęp, nagłówki, a także optymalizacja pod SEO. Spełnienie tych warunków wpłynie na potencjał marketingowy poradnika.
  • Wiesz już, jak napisać poradnik – nie pozostaje nic innego, jak przejść do czynów!

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu