SXO – co to jest i jak może pomóc Twojej firmie?
Stosowanie zasad SEO pozwala na znaczne zwiększenie ruchu na Twojej stronie internetowej. Jednak jest to wciąż za mało. W końcu celem wszystkich działań marketingowych nie jest liczba odwiedzin portalu, ale liczba użytkowników, którzy skorzystają z Twojej oferty. Dlatego też tak ważne jest wprowadzenie zasad SXO, kładącego nacisk na interakcję z użytkownikami serwisu.
Krótka historia algorytmów Google
Rozważania warto rozpocząć od krótkiego przeglądu rozwoju algorytmów Google. Od samego początku ideą stworzenia tych algorytmów był wartościowy content dla użytkowników Internetu. Prześledźmy trzy wielkie zmiany, jakie zachodziły w interpretowaniu tekstów optymalizacyjnych.
- Panda – Wprowadzenie tego algorytmu znacząco zwiększyło jakość treści, jakie znalazły się na pierwszych stronach wyszukiwarki.
- Pingwin – W odpowiedzi na działania specjalistów SEO Google próbowało walczyć z niedozwolonymi metodami pozyskiwania linków.
- Koliber – Gdy udało się wprowadzić bardziej uczciwe zasady, algorytmy zaczęły coraz bardziej doceniać wartościową i unikatową treść.
W początkowej fazie rozwoju SEO prym wiodły treści zapleczowe o bardzo niskiej jakości. Znaczenie miała przede wszystkim ilość. Jednak wraz z doskonaleniem algorytmów coraz większy nacisk kładziony jest na wartość contentu. Pokazuje to, że końcowym i najważniejszym celem optymalizacji jest użytkownik.
Choć początkowo pojawiło się wiele praktyk walki z algorytmami Google, dziś optymalizacja coraz częściej zmierza do dostarczenia wartościowych informacji użytkownikom serwisu.
Dążenie do działania
Dzięki działaniom SEO coraz więcej użytkowników trafia na Twoją witrynę. Jest to z pewnością powód do zadowolenia. Jednak szybko okazuje się, że większość z nich nie wykona żadnej akcji i wkrótce opuści portal, by do niego już nigdy nie wrócić. Z jakichś powodów strona internetowa ich nie zainteresowała.
Mimo prawidłowych zabiegów optymalizacji pod kątem wyszukiwarki, które przełożyły się na zwiększony ruch organiczny, zyski praktycznie w ogóle nie wzrosły. Dlaczego tak się stało?
Internauta chce kupić nowy komputer. Wpisuje odpowiednie hasło w wyszukiwarkę internetową i trafia na Twoją stronę. Odniosłeś pierwszy sukces! Oferowany przez Ciebie komputer odpowiada jego potrzebom. Jednak użytkownik nie potrafi dodać go do koszyka. W końcu znajduje niewielki przycisk schowany pod zdjęciem.
Wchodzi w formularz zamówienia i napotyka ścianę pytań, których do końca nie rozumie. Czuje się zagubiony, dlatego też wyłącza stronę i kieruje się do konkurencji. Mimo początkowego sukcesu nie udało Ci się zyskać nowego klienta.
Powyższy przykład jasno pokazuje, że samo zdobycie wejść na stronę to zdecydowanie za mało. Liczą się także doświadczenia, jakie użytkownik zdobywa po wejściu na witrynę. I tu pojawia się SXO.
Czym jest SXO i dlaczego jest tak ważne?
SXO (Search Experience Optimization) pochodzi od połączenia dwóch określeń: SEO oraz UX. Pierwszy termin określa optymalizację strony pod kątem algorytmów Google. UX natomiast to doświadczenie użytkowników, czyli optymalizacja strony pod kątem klientów.
Stosowanie zasad SXO pozwala nie tylko pozyskiwać ruch organiczny z wyszukiwarki, ale przede wszystkim dostarczać wartościowe treści odwiedzającym stronę gościom, utrzymywać ich uwagę i kierować do pożądanego działania: konwersji, zakupu czy wypełnienia formularza. Aby osiągnąć pełnię SXO, należy zadbać o wszystkie jego obszary, wymienione poniżej.
SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarki
Niezwykle istotne jest tworzenie wartościowych treści na stronę. Algorytmy Google coraz większy nacisk kładą na unikatowy content o dużej wartości merytorycznej. Jest to widoczny kierunek, w którym podążają twórcy algorytmów. Walka o wysokie miejsce w wyszukiwarce nie jest jednak celem samym w sobie! Liczy się końcowy efekt, czyli działania, jakie podejmą nowi użytkownicy.
Content marketing, czyli wspieranie użytkownika
Treści umieszczone na stronie powinny wspierać użytkowników w podejmowaniu decyzji oraz prowadzić ich po ścieżce konwersji. Dlatego też powinny być najlepszą odpowiedzią na wpisywaną frazę. Bardzo duże znaczenie ma również układ strony, długość i dostępność tekstu oraz inne wizualne efekty, które pomogą utrzymać zainteresowanie i uwagę odwiedzających.
Przeczytaj również
CRO, czyli optymalizacja ścieżki konwersji
Strona powinna wspierać użytkownika w działaniu. Szybkie ładowanie podstron, brak błędów oraz ciągła optymalizacja wszystkich elementów i plików znajdujących się na witrynie jest konieczna, aby użytkownicy czuli się dobrze i pewnie na Twojej stronie.
UX, czyli doświadczenia użytkowników
Bardzo istotny jest czytelny interfejs, który nie będzie sprawiał problemów z poruszaniem się po stronie. Należy skracać ścieżki konwersji, a jednocześnie dbać o intuicyjność obsługi witryny. Wygląd strony może mieć decydujące znaczenie, a dobrej jakości grafika z pewnością ułatwi korzystanie z serwisu.
Analityka, czyli ciągłe doskonalenie
Wykonanie strony zgodnej z powyższymi wskazówkami to dopiero początek. Cały czas należy sprawdzać statystyki oraz zachowania użytkowników. Pomoże to wprowadzać kolejne zmiany i szukać słabych punktów stworzonej witryny. Tylko ciągle doskonaląc swój serwis, możesz zdobyć przewagę nad konkurencją.
Korzyści z prowadzenia działań SXO
Wprowadzanie w życie wyżej opisanych działań przede wszystkim wpływa na poziom konwersji. Oznacza to, że więcej odwiedzających dokona pożądanych przez Ciebie działań, co przełoży się bezpośrednio na poziom sprzedaży.
Pozytywne doświadczenia, jakie nabędą użytkownicy, będą ich też zachęcać do powrotu na Twoją witrynę. Skoro udało im się tu załatwić swoje sprawy, chętnie wrócą tu następnym razem.
Połączenie wszystkich wyżej opisanych obszarów skutkuje również bardziej spójnymi działaniami marketingowymi. Oznacza to, że wszystkie podejmowane przez Ciebie działania będą ze sobą współdziałały, przynosząc jeszcze lepsze efekty.
Podsumowanie
- Wprowadzenie algorytmów Google skutkuje tym, że teksty SEO tworzone są coraz bardziej pod użytkowników i dostarczają im wartościowych informacji.
- Obok SEO w SXO ogromną wartość mają doświadczenia użytkowników odwiedzających witrynę.
- SXO to skrót, który powstał dzięki połączeniu Search Engine Optimization z User Experience.
- Ta strategia marketingowa pozwala nie tylko przyciągnąć ruch organiczny, ale także zwiększyć poziom konwersji.
- Wartościowy content, sprzyjający czytaniu wygląd strony oraz optymalizacja ścieżek konwersji spowoduje, że użytkownicy będą wracać na Twoją stronę częściej.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz