Pisanie artykułów do portali internetowych – 5 najważniejszych zasad

Spis Treści:

Tworzenie treści generuje wiele korzyści biznesowych, takich jak budowa eksperckiego wizerunku, wzrost pozycjonowania i sprzedaży. Warto więc robić to dobrze – przedstawiamy 5 zasad pisania artykułów do portali internetowych.

Pisanie artykułów na portale internetowe – zasady

Poniższe wytyczne służą temu, aby tekst skutecznie realizował swoje cele marketingowe. Dlatego za wzorowy artykuł uznajemy taki, który przynosi realne efekty przedsiębiorstwu. Uzyskanie rezultatów wymaga spełnienia szeregu warunków, zatem bez zbędnej zwłoki wymieńmy najważniejsze z nich.

Merytoryka

To pierwszy i bodaj najważniejszy warunek pisania artykułów do portali internetowych.

Użyteczne informacje są podstawą, aby pozyskiwać czytelników i kreować profesjonalny wizerunek marki.

W tym aspekcie copywriter musi zwrócić uwagę na:

  • research przed rozpoczęciem pracy
  • logiczny i spójny przekaz wiadomości
  • wiarygodność używanych źródeł (bibliografii)

Wartość merytoryczna jest ważna z jeszcze jednego powodu – ciekawe artykuły angażują czytelników, co oznacza, że przekazują oni materiały dalej. W ten sposób strona może pozyskać dodatkowy, darmowy ruch, co przekłada się na większą liczbę potencjalnych klientów.

Przejrzystość

Liczą się nie tylko same informacje, ale również sposób ich przekazania. Z tego względu copywriter powinien pisać przejrzyście, zwracając uwagę na dwie kwestie:

  • wyjaśnianie trudnych rzeczy prostymi słowami – nadmierne używanie skomplikowanych terminów nie buduje eksperckiego wizerunku, a wręcz przeciwnie, redukuje czytelność i zniechęca do lektury. Warto pisać przystępnie, podpierając wywody praktycznymi przykładami, a w przypadku używania fachowych wyrazów zamieścić dodatkowe objaśnienia. Nie chodzi też jednak o to, by pisać jak do dziecka, nadmiernie upraszczając fakty; kluczem jest raczej dopasowanie przekazu do docelowej grupy odbiorców.
  • konsekwentny wywód myślowy – proste słownictwo powinno być poparte klarownymi implikacjami, a więc przedstawieniem wiadomości w taki sposób, by jedna informacja wynikała z drugiej. Tylko w ten sposób czytelnik zbuduje sobie spójny światopogląd, stwierdzając tym samym wysoką jakość tekstu. Profesjonalny artykuł jest bardziej opowieścią aniżeli prezentacją suchych, oderwanych od siebie twierdzeń.

Konkludując, na przejrzystość wpływa adekwatność używanej nomenklatury (słownictwa branżowego) oraz operacje rozumowe copywritera (czyli formułowanie spójnych i trafnych wniosków na podstawie researchu).

Struktura SEO

Kolejnym ważnym elementem pisania artykułów do portali internetowych jest przestrzeganie zasad SEO copywritingu, czyli budowanie tekstu zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek. Należy pamiętać o:

  • dodawaniu nagłówków – a więc porządkowaniu informacji zgodnie z ustaloną hierarchią. Nagłówek H2 odnosi się do informacji zawartych w tytule (H1), z kolei H3 jest bardziej szczegółowym poruszeniem zagadnień przedstawionych w H2 itd.
  • słowach kluczowych – czyli dodawaniu fraz, na które ma się pozycjonować artykuł. Istotne jest naturalnie natężenie słów kluczowych (co 50-200 wyrazów) oraz dodawanie ich do ważnych miejsc (tytuł, wstęp, nagłówki, wyróżnione fragmenty itd.).

Optymalizacja

Wiemy już, na co zwrócić uwagę podczas pisania artykułów do portali internetowych. Czas więc omówić kroki, które należy podjąć tuż po napisaniu tekstów. Sama treść to tylko fundament, którą należy prawidłowo udekorować. Aby to zrobić, należy:

  • dodać zdjęcie do artykułu – w tym celu wystarczy pobrać grafikę z dostępnych bibliotek internetowych.
  • sformułować tekst alternatywny – czyli przypisać do grafiki treść, która wyświetli się w przypadku nieprawidłowego załadowania zdjęcia (rekomendujemy zamieścić w nim frazę kluczową, aby wykorzystać pozycjonowanie w sektorze Google Grafika).
  • wykonać linkowanie wewnętrzne – dodając odnośniki do innych artykułów, które odeślą czytelnika do bardziej wyczerpującego opracowania pokrewnych zagadnień.
  • uzupełnić meta-title i meta-description – a więc zadbać o wygląd artykułu w wynikach wyszukiwania. Meta-teksty wyświetlają się w Google po wpisaniu frazy przez użytkownika; warto więc, aby zachęcały do przejścia na stronę.
  • dodać tagi i przypisać artykuł do kategorii – jeśli układ strony na to pozwala, dobrze nasilić widoczność tekstu na stronie blogowej, określając właściwe miejsce artykułu. Niektórzy czytelnicy klikają w interesujące kategorie i tagi, zatem warto to wykorzystać!

Aktualizacja

Ostatni ważny filar, który dzisiaj omówimy, dotyczy niekończącego się procesu, jakim jest aktualizowanie tekstów. Prędzej czy później każdy artykuł wymaga odświeżenia informacji, aby utrzymać należytą wartość merytoryczną.

Nie bez powodu aktualizacja treści jest istotnym elementem pozycjonowania. Algorytmy Google doskonale wiedzą, że świat idzie do przodu, a wraz z tym stare informacje tracą na znaczeniu. Rzecz w tym, że mianem „starych tekstów” nie określamy tylko średniowiecznych ksiąg, lecz nawet dwuletnie artykuły z branży technologicznej. Aby więc utrzymać stałe rezultaty, nie można zapominać o regularnej aktualizacji. Niezależnie od tematyki warto przejrzeć swojego bloga chociażby co 12 miesięcy.

Zaznaczmy, że sam copywriting ulega zmianom, a każdy rok przynosi nowe koncepcje i techniki, które warto wykorzystywać w swoim marketingu. Jeśli więc danej branży szczęśliwie nie dotyka dezaktualizacja informacji, warto zrewidować zamieszczone artykuły pod kątem panujących standardów pisarskich.

Podsumowanie

  • Pisanie artykułów do portali internetowych przynosi wiele korzyści, lecz wymogiem jest przestrzeganie wytycznych, które wpływają na wysoką jakość treści.
  • Omówiliśmy podstawowe z nich: wartość merytoryczną, przejrzystość językową, strukturę pod SEO, optymalizację oraz aktualizację.
  • Niewątpliwie jednak profesjonalne artykuły są wynikiem wielu czynności, a przedstawione zasady mogą stanowić jedynie ich fundament.
  • Uwzględnienie potrzeb klienta czy kreatywność to właśnie te nieuchwytne cechy, których nie sposób zamknąć w sztywnych ramach teorii pisarskiej, choć wiemy, że są równie istotne w generowaniu biznesowych rezultatów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu