USP – jak stworzyć swoją unikalną cechę oferty?
W jaki sposób wyróżnić się na tle konkurencji? Niezależnie od tego, czy mówimy o produkcie, czy też usłudze, osiągnięcie celu leży w analizie własnej oferty pod kątem USP. Co to oznacza i jakie może przynieść korzyści? Odpowiadając na te pytania najlepiej posłużyć się kilkoma reprezentatywnymi przykładami znanych firm, które za chwilę omówimy. Do dzieła!
USP – co to jest i gdzie się już z nim spotkałeś?
USP to z ang. Unique Selling Proposition lub Unique Selling Point. Obydwa rozwinięcia skrótu są właściwe, a oznaczają unikalną cechę oferty.
Innymi słowy, jest to propozycja sprzedaży, dzięki której klient ma poczucie, że jedynie Ty jesteś w stanie zaoferować mu coś, czego nie można odnaleźć u konkurencji. Rozwiązanie to stosują zarówno lokalni przedsiębiorcy, jak i światowi giganci:
- Turkish Airlines – Latamy do większości krajów.
- M&M’s – Mleczna czekolada rozpływa się w ustach, a nie w dłoni.
- Domino’s Pizza – Dostaniesz świeżą, gorącą pizzę pod swoje drzwi w 30 minut lub mniej – inaczej będzie Twoja za darmo.
Podobne rozwiązania można spotkać na co dzień, wśród mniejszych firm, np. w pobliskich lokalach gastronomicznych gwarantujących obniżoną cenę lunchu w wybranych godzinach lub dniach.
Gdzie USP znajduje swoje zastosowanie?
Sam termin powstał już w 1940 roku za sprawą Rosser’a Reeves’a. Strategia pioniera reklamy telewizyjnej i założyciela firmy Ted Bates & Company, doskonale funkcjonuje także we współczesnych warunkach. Oto kilka miejsc, gdzie możesz zastosować USP:
- Google Ads (wcześniej Google Adwords),
- Facebook Ads,
- strona internetowa,
- opisy produktów,
- powiadomienia push,
- newslettery,
- landing page.
Miejsc w sieci, gdzie możesz przedstawić swoją unikatową cechę oferty, jest znacznie więcej. Nieustannie pojawiają się nowe możliwości poprzez portale i aplikacje angażujące społeczność (jak np. Tik-Tok). Jednak obecność w jak największej liczbie miejsc, niekoniecznie musi przekładać się na sukces. Co więc należy zrobić?
Zanim padnie odpowiedź, zwróć również uwagę na bardziej tradycyjne techniki zastosowania USP. Z powodzeniem technika ta znajdzie swoje miejsce na akcydensach – zarówno informacyjnych, manipulacyjnych, jak i opakowaniowych, czyli:
- ulotkach,
- etykietach,
- katalogach,
- plakatach.
Chociaż dzisiejsze kampanie prowadzone są zazwyczaj w sieci, to z pewnością działania offline mogą okazać się doskonałym pomysłem, przy odpowiedniej grupie docelowej (np. plakaty dla sympatyków koncertów i letnich festiwali) lub stanowić ciekawe urozmaicenie głównego trzonu przedsięwzięć marketingowych.
Przeczytaj również
Jak stworzyć swoją unikatową cechę oferty?
Fundamentem jest właściwe rozeznanie potrzeb klienta. Pierwszy krok stanowi przyjrzenie się kilku kluczowym aspektom:
- Jakie są oczekiwania wobec Ciebie?
- W jaki sposób Twój produkt bądź usługa mogą pomóc obecnym i potencjalnym klientom?
- Co decyduje o tym, że ludzie są skłonni skorzystać z danej oferty?
Z pewnością odpowiedź na te pytania pozwoli Ci zawęzić obszar poszukiwania właściwej cechy, którą następnie wyeksponujesz. Jest ona bowiem czymś, co skupia w sobie cały ogół pożądanych przez klientów rozwiązań.
Konkretny przykład stanowi USP znanej sieci sklepów „Żabka” – „Mały, wielki sklep”. Komunikat w kilku słowach odnosi się do przyjaznej, kameralnej, czy może wręcz nawet swojskiej atmosfery małego, pobliskiego sklepiku, a jednocześnie podkreśla bogaty asortyment oferowany zazwyczaj tylko przez większe sieci handlowe. Unikatowa cecha oferty łączy w tym przypadku przeciwstawne, ale równie ważne właściwości.
Na tej podstawie można wyszczególnić kilka najistotniejszych cech, jakie charakteryzują odpowiednio skonstruowany USP:
- przekazuje najistotniejsze informacje,
- jest łatwy do zapamiętania i chwytliwy,
- jest zwięzły.
Uwydatnienie mocnych stron w swobodny i komunikatywny sposób to również podstawa do odniesienia sukcesu – lub zaprzepaszczenia go – w pozostałych działaniach marketingowych. Aby kampania reklamowa była skuteczna, powinna być oparta na właściwie dobranej myśli przewodniej.
Przeczytaj również
Jeżeli więc USP jest wadliwy to kolejne posunięcia jak np. wdrożenie reklam internetowych, tracą na sile lub działają wprost przeciwnie do zamierzonego efektu. Natomiast odcięcie się od wystosowanego wcześniej hasła w trakcie kampanii grozi jej niespójnością.
Podsumowanie
- Długa historia i uniwersalność Unique Selling Proposition potwierdzają jej skuteczność, zarówno wśród wielkich, jak i mniejszych przedsiębiorstw.
- Zwrócenie uwagi nowych osób na swój produkt czy ofertę to jedna z możliwości, jaką daje USP.
- Warto podkreślić, że również stali klienci są jej odbiorcami. Dzięki niej możesz bowiem skutecznie wspomóc proces przywiązania odbiorców do marki.
- Zbudowanie skutecznej strategii Unique Selling Point opiera się na właściwym określeniu potrzeb i cech klienta – dzięki nim możesz wydobyć najważniejszą cechę produktu lub usługi.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz